fbpx

Рай за руските морски петролни товари за Индия и Китай

От почти година руските производители на суров петрол се радват на най-евтините разходи за доставка до рафинериите в Китай и Индия благодарение на нарастващия брой плавателни съдове, движещи се по тези маршрути, сочат източници от търговските и корабоплавателни среди, цитирани от Ройтерс.

Пристигането на нови доставчици, работещи извън обсега на западните правителства, позволява на руските фирми да печелят повече от тавана от 60 долара за барел, който САЩ и техните съюзници се стремяха да наложат на Русия чрез санкции. Това също означава, че налагането на таван на цените ще има ограничено въздействие върху руските приходи.

Междувременно вчера САЩ наложиха първите санкции на собствениците на танкери, превозващи руски петрол над тавана, един базиран в Турция и един в Обединените арабски емирства, в опит да затвори вратичките в механизма, предназначен да накаже Москва за войната в Украйна, отбелязва Ройтерс.

Страните от Групата на седемте (G7) наложиха санкции през декември 2022 г., които забраняват на спедитори или застрахователи, установени в страни членки, да предлагат услуги за улесняване на износа на руски петрол, когато цената е над 60 долара за барел. Санкциите не важат за спедиторски компании или застрахователи от други държави, независимо от цената.

Когато бяха наложени санкциите, повечето собственици на кораби и кораби, участващи в търговията, бяха западни. Ако цената на петрола беше над 60 долара по това време, санкциите щяха сериозно да нарушат руския износ. Цената на по-голямата част от руския петрол обаче се покачи над 60 долара едва през юли, което означаваше, че търговците, корабните компании и руските износители имаха месеци да се подготвят.

През това време търговците, желаещи да работят по маршрутите, се сдобиха с по-стари танкери, а други бяха пререгистрирани в страни, които не налагаха санкции. Броят на танкерите, които са част от така наречената флота в сянка, се оценява на 535 кораба със средна възраст 23 години, според анализ на морската платформа Lloyd’s List Intelligence, добавяйки, че две трети от тези танкери нямат застрахователно покритие.

Докато правителствата разбираемо използват финансовите и техническите услуги и корабоплаването като инструмент на външната политика, за да се опитат да контролират търговията, тогава ще има хора, които ще се позиционират извън обсега на тези закони и ще продължат търговията си“, сочи Майк Солтхаус, ръководител на външните операции на водещия застраховател на кораби NorthStandard, цитиран от агенцията.

Толкова много кораби са готови да плават, натоварени с руски петрол, че тарифите за навло са паднали – което на практика дава на руските производители още повече приходи. Продавачите на руски суров петрол Urals спестяват около 7 долара за барел от тарифите за навло тази есен в сравнение с миналата зима малко след налагането на тавана на цената, според търговци и изчисления на Ройтерс.

Това означава, че износителите печелят около 70 долара за барел за петрол, натоварен в балтийските пристанища, според изчисления на Ройтерс, доста над горната граница на цената от 60 долара. Когато цените на петрола през септември достигнаха пика си тази година от 97 долара за барел, руските износители печелеха до 79 долара за барел.

Товарните тарифи за доставките на руски суров петрол Urals за Азия за товари през октомври се сринаха до най-ниските нива от въвеждането на тавана на цените, изтъкват търговци.

Цената на пътуването на танкер от 100 000 тона от балтийските пристанища до Индия е паднала до 4,8-5,2 милиона долара (около 7 долара за барел) доставки през октомври-  от над 15 милиона долара (около 14 долара за барел) в началото на 2023 г. след въвеждането на политиката за таван на цените.

Цените на товарите също са паднали, след като Русия се съгласи да намали износа на петрол с 300 000 барела на ден (bpd) в тандем със съюзника от ОПЕК+ Саудитска Арабия.

Русия изнася близо 5 милиона барела на ден суров петрол тази година. Международната агенция по енергетика съобщи в четвъртък, че общият руски износ на петрол и горива е скочил до 7,6 милиона барела на ден през септември.

Търговци информират, че по маршрутите работят транспортни организации, регистрирани в Близкия изток, Африка, Китай, Латинска Америка и дори Русия. „Виждаме няколко нови имена в корабоплаването с танкерни флоти“, добавя събеседник на Ройтерс.

Според представители на страните, наложили санкциите, таванът на цените работи, въпреки че руските производители на петрол са в състояние да продават на цени над 60 долара за барел, тъй като руският петрол все още се продава на нива под нивата, които би постигнал без санкциите, тъй като има по-малко клиенти и по-малко доставчици на услуги.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"