fbpx

Ренесанс на дизела в България, продължава спадът на продадените електроавтомобили в ЕС

През май 2024 г. регистрациите на автомобили в Европейския съюз са намалели с 3%, като спад се наблюдава в три от четирите основни пазара в региона: Италия (-6,6%), Германия (-4,3%) и Франция (-2,9%). Испания, от друга страна, постигна скромен ръст от 3,4% миналия месец, сочат данните на Асоциацията на европейските производители на автомобили (АСЕА).

Въпреки спада през май, регистрациите на автомобили от началото на годината през първите пет месеца на 2024 г. са се увеличили с 4,6% до 4,6 милиона единици. Всички най-големи пазари в блока показаха подобно представяне, като Испания (+6,8%), Германия (+5,2%), Франция (+4,9%) и Италия (+3,4%) записаха ръст досега тази година.

През май електрическите автомобили с батерии представляват 12,5% от пазара на автомобили в ЕС, което е спад от 13,8% през предходната година. Междувременно електрическите хибриди продължиха да разширяват присъствието си, нараствайки от 25% до близо 30% от пазара. Комбинираният дял на бензиновите и дизеловите автомобили спадна до 48,5% от 52,1%, което представлява по-малко от половината от пазара.

Електрически автомобили

През май 2024 г. регистрациите на електрически автомобили (BEV) са намалели с 12% до 114 308 единици, като общият им пазарен дял е спаднал до 12,5%. Белгия – третият най-голям пазар по обем за BEVs – и Франция, са единствените ключови пазари, които отбелязват растеж, съответно с 44,8% и 5,4%. За разлика от тях, Германия (-30,6%) и Холандия (-11,7%) претърпяват значителни спадове през май. От януари до май са регистрирани общо 556 276 нови акумулаторни електрически автомобила, което отбелязва 2% увеличение спрямо същия период на предходната година.

Регистрациите на Plug-in хибридни автомобили също отбелязват спад от 14,7% миналия месец, със значителни понижения в два от най-големите пазари: Белгия (-36,6%) и Франция (-19,4%). Германия успява да постигне скромно увеличение от 1,7%, но това не беше достатъчно, за да компенсира общата негативна тенденция. През май Plug-in хибридите представляват 6,5% от общия автомобилен пазар с 59 333 продадени бройки.

Въпреки общия спад на пазара, хибридно-електрическият сегмент е единственият, който отбеляза ръст, като регистрациите на автомобили се увеличават с 16,2% през май до над 272 568 единици.

Бензинови и дизелови автомобили

През май 2024 г. продажбите на бензинови автомобили са намалели с 5,6% до 323 551 единици, със забележим спад на ключови пазари като Франция (-20,3%) и Испания (-1,8%). От друга страна, Италия и Германия отбелязват скромни темпове на растеж от съответно 4,1% и 2,1%. В резултат пазарният дял на бензина намалява от 36,5% на 35,5% спрямо май предходната година.

Пазарът на дизелови автомобили отбеляза още по-рязък спад от 11,4% до 118 733 единици, което представлява 13% от пазара. Значителни спадове се наблюдават на големи пазари като Италия (-30,5%), Франция (-24,8%) и Испания (-15,4%). Германия отбеляза скромно увеличение от 3,2%.

В България

За разлика от ЕС в България дизеловите автомобили имат своя ренесанс. През май единствено дизелът у нас има ръст и то 10%, 747 броя спрямо продажбите година по-рано. Общо през май у нас са продадени 1.8% повече нови автомобили спрямо май 2023 година. И при електрическите (-11%), и при бензиновите двигатели (-1.5) има спад в продажбите.

ACEA

Съживяването на пазара на нови дизели у нас проличава и по пазарния им дял – 23.2%, което е ръст от 21.5 година по-рано. Делът на бензиновите автомобили леко спада – 69.5 от 71.8, на електрическите също – 3.7% дял от 4.2.

Що се отнася за петмесечния период януари-май, България е първа в ЕС по няколко показателя – ръст на общи продажби (+37%, 18947 броя), на бензинови и на дизелови автомобили. Отново най-висок ръст има дизелът (45%, 4156 продажби), слеван от нови бензинови автомобили (+36%, 13486 броя).

Като цяло обаче – след непрекъснат ръст през първите четири месеца, май отбелязва рязък спад в общите продажби на нови автомобили у нас – продадени 1000 броя автомобили по-малко спрямо април.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"