fbpx

Русия разглобява нови самолети за части за пътническия флот

Руските авиокомпании, включително контролираният от държавата Aeroflot, разглобяват самолети, за да осигурят резервни части, които вече не могат да купуват в чужбина поради санкциите на Запада, съобщава Ройтерс, позовавайки се на свои източници.

Предприетите действия са в съответствие със съветите на руското правителство, указани през юни на авиокомпаниите да използват някои самолети за части, за да се гарантира, че останалите самолети, произведени в чужбина, могат да продължат да летят поне до 2025 г.

Агенцията припомня, че санкциите, наложени на Русия, пречат на нейните авиокомпании да получават резервни части или да преминат през поддръжка на Запад.

Най-малко един руски Sukhoi Superjet 100 и Airbus A350, експлоатирани от Aeroflot, в момента са спрени и се разглобяват, съобщава източник на Ройтерс, като Airbus A350 е почти чисто нов.

По-голямата част от самолетния флот на Русия се състои от западни пътнически самолети. Оборудването е взето от няколко Boeing 737 и Airbus A320 на Aeroflot, тъй като превозвачът се нуждае от повече резервни части от тези модели за другите си Boeing 737 и Airbus A320.

Сглобените в Русия Sukhoi Superjet също са силно зависими от чуждестранни части. Двигателят вече е премахнат от един Superjet, за да може друг Superjet да продължи да лети, каза първият източник.

Изтъква се обаче, че двигателите често се сменят между самолетите и обикновено се доставят по отделни договори, като те не се считат за част от основната конструкция на самолета.

„Само въпрос на време“ е базираните в Русия самолети да бъдат унищожени, изтъква човек от западната авиационна индустрия.

По-новите поколения самолети – A320neo, A350 и Boeing 737 MAX и 787 – имат технология, която трябва постоянно да се актуализира.

В рамките на една година след влизането в сила на санкциите ще бъде „предизвикателство“ да се запазят съвременните самолети в експлоатация дори за силно развитата и компетентна инженерна база на Русия, коментират експерти.

Практиката да се премахват части, за да може друг самолет да лети, е известна като превръщането на излезлите от употреба самолети в „коледни елхи“. Макар и сравнително рядко, то най-често е свързано с финансови затруднения и никога не се е случвало в същия мащаб като широко разпространеното преустройство, което се предвижда в Русия, за да се отговори на въздействието на санкциите.

Реактивните самолети могат да бъдат приведени в експлоатация отново, при условие че отнетите части бъдат върнати обратно, въпреки че това не би възстановило непременно проследимостта, необходима за реактивните самолети, за да навлязат отново на световните пазари.

Близо 80% от флота на Aeroflot се състои от Boeing и Airbus – 134 Boeing и 146 Airbus, заедно с близо 80 произведени в Русия самолета Sukhoi Superjet-100 към края на миналата година.

Според изчисления на агенцията, базирани на данни от Flightradar24, около 50 самолета на Aeroflot – или 15% от флота му, включително самолети, блокирани от санкции, не са излитали от края на юли.

Три от седем Airbus A350, експлоатирани от Aeroflot, включително един, който сега се използва за части, не са летели около три месеца, показват данните на Flightradar24.

Планът за развитие на руската авиационна индустрия до 2030 г. прогнозира, че Русия може да се изправи пред най-големите предизвикателства с A350 и серията Q Bombardier, тъй като поддръжката им се извършва в чужбина.

Руското правителство предвижда „частично демонтиране на определени части от флота от самолети“, което ще запази две трети от чуждестранния флот в експлоатация до края на 2025 г. Основното предизвикателство обаче ще бъде поддържането на двигателите и сложното електронно оборудване в изправност.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"