fbpx

Седем от десетте най-натоварени пристанища в света са в Китай

През 2024 г. девет от 10-те най-натоварени пристанища в света са разположени в Азия, което подчертава изместването на изток на глобалните търговски потоци.

Изданието Visual Capitalist представя 10-те най-натоварени контейнерни пристанища в света според годишния трафик на TEU през 2023 г. TEU означава единица, еквивалентна на двадесет фута, обща единица за товарен капацитет.

Поради промените във веригата на доставки и по-дълбоката интеграция, вътрешнорегионалната търговия в Азия нараства значително. През 90-те години над 70% от азиатския износ по стойност излиза извън региона, като контейнерите се изпращат обратно предимно празни. За сравнение, приблизително 60% от износа в Азия днес се търгува в региона.

Факт е, че седем от 10-те най-натоварени пристанища в света се намират в Китай, което илюстрира централната му роля в глобалното производство и търговия.

Visual Capitalist

От 2009 г. страната е най-големият износител на стоки в света. Разширяването и модернизацията на китайската пристанищна мрежа са ключови за инициативата „Един пояс, един път“ (BRI). Като глобална стратегия за развитие на инфраструктурата, приета от Китай през 2013 г., BRI е насочена към разширяване на свързаността и търговията между Азия, Европа и Африка чрез създаване на обширни мрежи от железопътни линии, енергийни тръбопроводи, магистрали и корабни маршрути.

С позициятя си на второто по големина пристанище в световен мащаб, пристанището на Сингапур регистрира 39 милиона TEU през 2023 г. Всяка година 130 000 кораба влизат в пристанището, което е свързано с 600 пристанища в повече от 120 страни по света. Не само това, 1000 кораба са разположени на пристанището по всяко време на деня.

Отвъд Азия, пристанището на Ротердам в Нидерландия е водещият център в Европа. С произход от 15-ти век, пристанището се простира на около 40 км дължина и 10 км широчина. Съвсем наскоро пристанището на Ротердам започна работа по проекти за автономно корабоплаване с няколко партньори, позволявайки на корабите да се управляват дистанционно с помощта на камери и сензори, служещи като очи и уши на корабите.

244111921722mzY29uc29sZS5sb2coImxvZzEiKTs=




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"