fbpx

Сложно ли е бъдещето за морските товарни превозвачи?

След като реализираха рекордни печалби през 2021 г. и 2022 г., готвят ли се корабособствениците за години на криза? Както се вижда от спада на китайския износ през юли, световният морски транспорт върви надолу. Той може да спадне с 4% през 2023 г., според прогнозите на голямата датска корабособственическа компания Maerk, цитирана от RFI.

Това забавяне на икономическата активност идва в момент, когато собствениците на кораби увеличиха поръчките на контейнеровози. Близо 900 контейнеровоза са в процес на изграждане или доставка, т.е. приблизително една трета от съществуващия флот. Това огромно нарастване на броя на корабите, които ще бъдат пуснати на вода през следващите две или три години, ще има неизбежно въздействие върху корабособствениците.

През 2008 г. те бяха изпитали период на свръхпредлагане от подобен порядък и им беше необходимо много време, за да се възстановят, припомня Марк Поше, анализатор в Maersk Broker. „Последва десетилетие, в което собствениците на контейнеровози изпитваха трудности да удовлетворят дългия списък с поръчки. Това доведе до много силен натиск върху тарифите за навло и също така до голямо преструктуриране в сектора с множество придобивания и сливания между корабособствениците“.

Трябва да се удължат маршрутите или да се демонтират старите контейнеровози

Ако искат да ограничат спада на тарифите за навло, собствениците на кораби ще трябва да намалят във възможно най-голяма степен предлагането на транспорт с наличните контейнеровози. Това означава забавяне на скоростта на корабоплаването, което вече се наблюдава, и въвеждане на междинни спирания за изкуствено удължаване на маршрута. Най-драстичното решение би било старите кораби да бъдат изпратени в пенсия. Но нито един от най-големите контейнеровози не е на повече от 20 години, тяхното ликвидиране изглежда трудно приемливо от финансова гледна точка.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"