Около една-трета от всички емисии на парникови газове в света се дължат на производството и разпространението на храна. Но като потребители, е сложно да пресметнем климатичните последствия от това какво ядем. Старт-ъп от Дъблин, наречен Evocco, може да направи тази задача по-лесна. „Позволява ни да следим, подобряваме и компенсираме климатичните последствия от покупката на храни“, казва съоснователят Хю Уелдън пред CNN Business.
Потребителите трябва просто да снимат бележката от супермаркета в приложението на Evocco, което може да идентифицира хранителните продукти, като чете текста от бележката и използва алгоритми за машинно обучение. След това, приложението пресмята въглеродната следа според местоположението на магазина, като проверява вида, тежестта и произхода на храната от база данни.
Базата данни се поддържа от Eaternity, компания за оценка на жизнения цикъл, базирана в Швейцария. Ако бележката не съдържа достатъчно информация за продукта, Eaternity дава приближение, базирано на подобни продукти и референтни стойности, като статистика за национален внос и износ, която предполага откъде най-вероятно е дошъл продуктът.
Приложението, което засега е налично само във Великобритания и Ирландия, дава възможност на потребителите да компенсират своето пазаруване, като дарят на Go Carbon Neutral, Ирландска инициатива с нестопанска цел, чрез която се засаждат гори.
Джон Бекет, основател на Go Carbon Neutral, изтъква, че хората трябва да поемат лична отговорност за климатичната криза. „Приложения като Evocco правят лесно за хората да приемат това предизвикателство и да правят положителни, значими действия“, казва той.
Освен незабавното въздействие от компенсирането, от Evocco се надяват да повишат обществената информираност за въглеродния отпечатък на различните храни.
Някои фактори се знаят добре, например животинските продукти обикновено изискват повече ресурси от растителните алтернативи и внасянето на стоки повишава тяхната следа, но приложението също помага за идентифицирането на други важни разлики между продуктите, например сезонността и дали се е налагало те да бъдат в хладилник, докато са били превозвани до магазина. То също предлага идеи за намаляване на емисиите при пазаруване.
Evocco е основана през 2017 от Уелдън и Ахмад Муазам, скоро след завършването им на Колежа Тринити в Дъблин. Приложението е безплатно за всички устройства и е било свалено повече от 1000 пъти от пускането му в края на миналата година.
„Гледаме на климатичната криза като най-голямото предизвикателство на нашето време, и затова решихме да посветим професионалната си кариера да бъдем част от решението на проблема“, каза Муазам.
Анкета на IBM от 2020 година показва, че поне 57% от потребителите биха променили навиците си на пазаруване, за да намалят влиянието си върху околната среда. Отделно проучване на Boston Consulting Group установява, че 95% от потребителите вярват, че личните им действия могат да помогнат за справяне с промяната в климата.
„Въпреки че проследяването на личната въглеродна следа е още в начален стадий на развитие, определено има желание сред потребителите да могат да проследят и удостоверят екологичните стойности на продуктите, които купуват“ коментира пред CNN Business Карл Халер, глобален лидер на Потребителския център по компетентност към IBM.
Evocco не е единственото приложение, което се опитва да достигне до този климатично осъзнат пазар. Друг пример е Capture, което оценява месечните емисии от въглероден диоксид, като задава на потребителите серия от въпроси за тяхната диета, транспорт и други фактори, както и Yayzy и My Carbon Action, които се свързват с банковата сметка на потребителите и пресмятат въглеродната следа от техните транзакции.
Освен приложението за лично пазаруване, което от Evocco се надяват да пуснат в САЩ до края на годината, компанията разработва и дигитален инструмент за продавачите на храна, платформите за онлайн пазаруване и приложенията за доставки, който ще следи климатичното въздействие на продуктите по веригата за доставки.
Целта е да се помогне на търговците да предоставят информация за климатичното въздействие директно на потребителите, като в същото време дават достъп на Evocco до информация за продуктите, за да подобрят приложението.
„Визията ни е да бъдем основния дигитален инструмент в хранителната индустрия, що се отнася до снабдяване с информация за климатичното влияние и устойчиво потребление“, заключава Муазам.