fbpx

Телекомите засилват натиска си върху Брюксел за промяна на регулациите

С наближаването на европейските избори, а с тях и перспективата за нова комисия, много големи имена сред телекомите като Nokia, Ericsson, Orange и Vodafone призовават Брюксел да преразгледа регулацията на сектора. По-специално, всички те настояват за по-голяма консолидация, за да могат да подобрят финансовото си състояние, отбелязва latribune.fr.

В техните очи това е моментът да засилят лобирането си, за да бъдат чути от политиците. Много от големите европейски телекомуникационни компании наскоро повториха искането си регулирането на сектора да получи развитие в континентален мащаб. Те желаят да получат гаранции, че исканията им ще бъдат сред приоритетите на следващата комисия, която ще бъде създадена след изборите през юни.

Двата най-големи европейски производителя на телекомуникационно оборудване, шведската Ericsson и финландската Nokia, излязоха със съвмество писмо с британския оператор Vodafone и с американските IBM и Intel.

В него те призовават европейските политици да положат основите на „един истински цифров общ пазар“ в Европейския съюз, да „запълнят дефицита в инвестициите“ в мрежите и да „избягват въвеждането на ненужни регулаторни тежести“. На 12 април Orange изрази подобно мнение. Френският телекомуникационен оператор номер едно, който има офис в Брюксел, публикува „манифест“ от около 40 страници по този въпрос.

Крещяща липса на възвращаемост на инвестициите“

Производителите на оборудване и операторите защитават една и съща позиция. Всички вярват, че секторът върви право срещу стената, както и целите на ЕС за свързаност, ако регулациите не се развият. „Европейските оператори страдат от крещяща липса на възвръщаемост на своите инвестиции в мрежите“, пишат от Orange.

Френският лидер в телекомуникациите припомня, че много големи оператори – като Vodafone, Telecom Italia и Telefonica – изпитват трудности. Днес, според Кристел Хайдеман, главен изпълнителен директор на Orange, те не могат да намерят 200 милиарда евро, които им липсват, за да постигнат целта на Брюксел да се осигури до 2030 г. свързаност от един гигабит в секунда за всички жители.

За да могат да възстановят позициите си, и операторите, и производителите на оборудване водят кампания за „осъвременяване на регулаторната рамка“ и по-специално за „нов подход към контрола на сливанията“, обясняват от Ericsson, Nokia и Vodafone в своето прессъобщение. „Летвата по отношение на консолидацията на националните пазари е твърде висока“, добавя Orange, който използва спортната реторика като важен партньор на Олимпийските игри.

Операторите настояват Европейската комисия да улесни преминаването от четири към три оператора в отделните страни. Това би осигурило по-добра икономическа доходност за тези, които останат на пазара. Но до момента Брюксел гледа с лошо око на вякакво връщане към три оператора в страна-членка на ЕС. Европейската комисия, която като цяло провежда политика в защита на потребителите, счита, че тези сливания са синоним на по-слаба конкуренция и следователно на увеличение на цените.

Да се хармонизира предоставянето на честотите

В същото време телекомите се обявяват за приемането на различни мерки, които да положат основите за създаването на единен телекомуникационен пазар в ЕС. Те водят кампания например за хармонизиране на процедурите за предоставяне на честотите за мобилните услуги. Сега всяка страна ги предоставя както намери за добре, което създава големи различия в континентален мащаб.

Orange отбелязва, че честоти за 5G мрежата са предоставени в Испания за 40 години, в сравнение с 15 години във Франция. Освен това същият този честотен спектър е предоставен в Испания през 2018 г., а 5 години по-късно в Полша… Тези разлики, твърди френският оператор, който присъства на пазара във всички тези страни, му струват скъпо, тъй като пряко влияят върху неговата стратегия за инвестиции в мрежата.

И накрая, операторите искат американските интернет гиганти да участват във финансирането на телекомуникационни мрежи. Тяхната аргументация е отдавна известна. Те обясняват, че услугите на Apple, Amazon, Facebook или Google, които предоставят все повече данни, ги принуждават да разгръщат все по-големи мрежи, за да си осигурят финансова възвръщаемост, която обаче те не виждат как ще дойде. Сега се очаква ходът на Европейската комисия.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"