fbpx

Цена от €25 000: заветната цел на европейския електромобил

Renault и притежаваната от Китай MG се представят с нови електрически автомобили в Европа на автомобилното изложение в Женева, израз на стремежа на китайските производители да вземат повече пазарен дял от наследените европейски конкуренти. В същото време европейската автомобилна индустрия се бори да намали разходите и да пусне по-достъпни, добре прегледани електрически превозни средства, за да противодейства на пристигането на по-евтини китайски модели, отбелязва Ройтерс в свой репортаж.

Силното присъствие на китайски конкуренти на изложението, което се завръща тази седмица след четиригодишно прекъсване поради пандемията от COVID-19, показва, че „те се интересуват от нашия пазар, от нашите клиенти“, казва изпълнителният директор на Renault Лука де Мео пред Ройтерс. Говорейки пред медиите по-късно, след представянето на дългоочаквания нов електрически R5 на Renault, той заявява, че европейската автомобилна индустрия е „готова за предизвикателството“.

Де Мео призовава още веднъж да бъде повторен успеха на европейския производител на самолети Airbus и за автомобилната индустрия, като насърчава по-задълбочено сътрудничество между автомобилните производители. Самото Renault е в ранни преговори с Volkswagen за споделяне на електрическата си платформа Twingo с германската компания, отбелязва той.

Изпълнителният директор на френския автомобилен производител отбелязва също така, че настоява за по-гъвкава регулация на Европейския съюз за малките автомобили, за да ги направи по-конкурентоспособни.

В знак на отслабване на интереса от производителите към повечето автомобилни изложения, и на това в Женева има по-малко изложители, отколкото преди COVID, със щандове само в една зала, вместо в няколко, подобно на последното изложение през 2019 г. Пионерът в електромобилите в САЩ Tesla няма щанд.

R5 е централно място в усилията на Renault за създаване на достъпни електромобили. Съперникът Stellantis ще пусне своя електрически Citroen e-C3 тази година, който започва от стартова цена 23 300 евро.

Заедно с откриване на изложението марката MG на SAIC обяви пускането в Европа на своя хибрид MG3, който вече се продава във Великобритания. Според френската автомобилна консултантска компания Inovev с продажби от 230 000 автомобила миналата година MG е продавала в Европа два от трите произведени в Китай автомобила. Inovev изчислява, че, включително Русия и Турция, китайските автомобилни производители могат да продадат повече от един милион превозни средства в цяла Европа през 2024 г.

Държавната китайска SAIC информира още, че нейната марка за електромобили IM Motor ще пусне своя луксозен електрически SUV L6 в Европа през следващата година. IM Motors е подкрепена и от инвестиции на Alibaba Group.

В същото време китайската BYD, която изпревари Tesla в световен мащаб през четвъртото тримесечие на 2023 година, загуби от Scenic на Renault в наградата „автомобил на годината“. „Това е още един знак, че сме отново в играта“, посочва Жил Льо Борн, ръководител на инженерния отдел на Renault, на медийно събитие. Но фактът, че електрическият седан BYD Seal се състезаваше за наградата, показва колко далеч са стигнали китайските автомобилни производители в стремежа си да пробият на европейския пазар.

Подобно на много други китайски модели, Seal спечели петзвезден рейтинг от Euro NCAP (програма за оценка на нови автомобили), далеч от неуспешните краш тестове през 2006 и 2007 г., които помрачиха ранните им опити да пробият конкурентния пазар на Европа.

В отговор на притока на по-евтини китайски модели, производители на стари автомобили като Renault бързат да разработят електромобили за 25 000 евро или по-малко. Неговият нов R5 копира дизайнерски елементи от двигателя с вътрешно горене R5 и емблематичния за марката Super 5, като вертикални задни светлини и ярки цветове. Двата модела са продали повече от девет милиона коли между 1972 и 1996 г.

Първата версия на R5 ще бъде пусната на пазара през втората половина на годината с батерия от 52 киловатчаса (KWh) с пробег от 400 км и цена от около 30 000 евро.

Досега китайските производители на автомобили са се фокусирали върху по-големи, по-луксозни модели. Но се очаква да дойдат с по-малки коли за 25 000 евро или дори под тази цена.

От Renault информират, че първата версия на R5 ще бъде последвана „възможно най-бързо“ от по-евтина и по-малко мощна версия на същия модел – 40 KWh с 300 км пробег – за 25 000 евро.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"