През 2022 г. ЕС разполага с около 202 100 км железопътни линии и повече от половината, 56,9%, са електрифицирани, сочат данни на Евростат.
В шест региона в рамките на ЕС всички (100,0%) железопътни линии са електрифицирани – испанските региони Комунидад Форал де Навара, Лариоха и Балеарски острови, холандските региони Дренте и Флеволанд и хърватския столичен регион Град Загреб.
Заедно с тях най-малко 95% от всички железопътни линии са електрифицирани в 8 други региона: Люксембург, столиците на Полша, Швеция и Франция, Югоизточен регион в България, както и Лигурия и Умбрия в Италия и Утрехт в Холандия.
Ситуацията в останалите региони на България е както следва – Югозападен 77%, Североизточен 76.5, Южен Централен – 62.9, Северозападен – 68.5, Северен Централен – 68.7.
Електрифицираните железопътни линии предлагат редица предимства пред дизеловите влакове, движещи се по неелектрифицирани линии. Те обикновено имат по-ниски експлоатационни разходи, намалени емисии (особено ако се захранват от възобновяеми енергийни източници) и шум, подобрена производителност и по-висока енергийна ефективност.