Отминалият януари е белязан от 54% срив в продажбите на московския завод „Москвич“. Това се дължи на трудните пазарни условия. Имаш обаче и няколко ключови грешки, които намалиха интереса на потребителите към марката, коментират автомобилни експерти, цитирани в репортаж на Gazeta.Ru.
През януари 2025 г. на руския пазар са продадени около 1,1 хил. автомобила Москвич, което е с 54% по-малко от предходния месец (2,4 хил. автомобила), съобщава ТАСС, позовавайки се на пресслужбата на автомобилната компания. Данните са потвърдени за Gazeta.Ru от пресслужбата на „Москвич“. Те обаче оставят без коментар резкия спад на продажбите спрямо предходната 2024 г., когато компанията е продавала средно по 2,4 хил. автомобила на месец.
„През 2024 г. заводът „Москвич“ показа стабилен ръст на продажбите на произведени автомобили. През януари компанията е продала около 1,1 хил. автомобила, което е с почти 40% повече от цифрата за януари 2024 г.“, посочват от завода. В сравнение с януари 2024 г. цифрите наистина растат, но тук роля играе ефектът от ниската база – тогава не е изминала и година от навлизането на марката на пазара, коментира изданието.
„Спадът на Москвич в началото на годината е по-голям от този общо за пазара. Важно е да запомните, че пазарът през януари обикновено е значително по-малък, отколкото през декември“, отбелязва за Gazeta.Ru Олег Мосеев, бивш ръководител на Руската асоциация на автомобилните дилъри (ROAD). Според аналитичната агенция Avtostat, за разлика от спада в продажбите на Москвич, януари тази година се оказа доста успешен за други автомобилни компании – общите продажби са нараснали с 11% на годишна база – до 89,1 хиляди нови коли.
„Въпреки това марката има натрупани проблеми с липсата на ясно позициониране и завишената цена на автомобилите“, смята Олег Мосеев. Според експерта първият проблем е свързан с неуспешна маркетингова стратегия на етапа на възраждане на марката, а вторият с нискомащабно производство, което е много скъпо за компанията.
„В резултат на това автомобилът-донор, но под китайска марка често струва по-малко от Москвич, като единствената разлика е в имената“, отбелязва автомобилният експерт.
Вицепрезидентът на Националния автомобилен съюз (NAU) Ян Хайцеер също смята, че позиционирането на марката е избрано неправилно – руснаците нямат носталгия по съветската автомобилна марка „Москвич“, възродена през 2023 г., за да се произвежда автомобилът от „азиатския партньор“.
„Какво е позиционирането на съветската марка? Репутацията на тези коли е съмнителна. За повечето руснаци под 40 години „Москвич“ е или неприятна дума, или напълно непозната марка, така че приемствеността тук не работи. „Каквото и да казва някой, хората не купуват коли само от чувство на патриотизъм“, убеден е вицепрезидентът на NAS.
Той добавя, че концепцията за приемственост не дава на автомобилната компания възможност за фундаментални маневри. Според него руснаците купуват автомобили Москвич само заради честите разпродажби.
Москвичът се продава добре само когато му падне цената.
От самото начало колите на марката са се продавали слабо, но когато цените рязко паднаха до нивото на Lada Vesta и базовият Москвич 3 започна да се продава за около 1,7 милиона рубли, веднага се извиха опашки за него, отбелязва още Хайцер.
Миналата година Москвич активно предлагаше своите автомобили на промоционални цени. През март компанията пренаписа ценовите листи за всички версии на кросоувърите Москвич 3 и лифтбек Москвич 6. Цените на кросоувъра „Стандарт“ и „Стандарт Плюс“ са намалени с 630 хиляди рубли.
По-старата версия „Комфорт“ е поевтиняла с 720 хиляди рубли. Така Москвич 3, чиято цена започва от 1,6 милиона рубли, се превърна в най-достъпния кросоувър на руския пазар. Това позволи на автомобилната компания да създаде шум около колите си.
Порталът No Limits обаче посочва, че дилърите не харесват подобни решения на Москвич. „Последвалото безпрецедентно намаление на цените в крайна сметка просто довърши дилърите и имиджа на марката. Всички разбраха, че това е евтина марка, след като държи такива продажби“, пише в публикацията.
Автомобилният завод „Москвич“ ще изисква значителни инвестиции, за да подобри позицията си на пазара, смята Ян Хайцер. „Трябва да сме сигурни, че марката е равна или по някакъв начин превъзхожда своите конкуренти. Това изисква много ресурси, като и трябва да помним, че най-големият клиент на марката все още е държавата“, отбелязва той.
Според Мосеев Москвич няма нужда да търси нов успешен партньор от Китай. За да затвърди позициите си на пазара, е необходимо да се възползва максимално от партньорството с JAC, смята той.
„Ако бях на мястото на Москвич, щях да окажа натиск върху JAC и да осигуря пълно сътрудничество. Например, аз бих направил сглобяване по договор: за да стане заводът икономически ефективен, той трябва да сглобява поне 50 хиляди автомобила годишно“, добавя Мосеев.