В края на миналата година британският премиер Борис Джонсън потвърди плановете си за прекратяване на продажбите на дизелови автомобили до 2030 г. Те са били първоначално планирани за 2040 г., след това за 2035 г., но според новите планове на Британското правителство за борбата с климатичните промени, годината е 2030-та.
Около една-трета от емисиите на парникови газове във Великобритания идват от сферата на транспорта и природозащитниците твърдят, че има огромна нужда да се намалят емисиите от превозни средства.
Но това води до въпроса – колко добри всъщност са електрическите автомобили, зададен и анализиран от News.sky.com.
Колко струва един електрически автомобил?
Електрическите коли са скъпи като първоначална инвестиция. Цените започват от около £15 000 (24 000 евро) и могат да достигнат до повече от £100 000 (160 000 евро) за по-луксозните модели. Сред най-скъпите марки електрически автомобили се нареждат Тесла, както и модели на познати марки като Mercedes, Jaguar и Ford. По-бюджетни модели се произвеждат от Smart, Skoda и Seat. Британското правителство ще предоставя субсидии за покупката на електрически автомобил, които ще намалят цената им с £3500 (5600 евро). Ще има и субсидии до £500 за покупката на домашно зарядно за кола.
Колко струва използването им?
Голяма част от първоначалните разходи за електрически автомобил могат да бъдат компенсирани с по-ниските месечни разходи за използването му. Зареждането на електрическа кола излиза значително по-евтино от зареждането на обикновена кола с бензин или дизел. Според Британската Автомобилна асоциация, изминаването на 100 мили (около 160 км) с електрическа кола струва около £2 (3.2 евро), докато същото разстояние с кола с бензинов двигател би струвало £11,60 (18.6 евро). Разходите по обслужване и ремонт също биха били по-ниски, тъй като електрическите автомобили имат по-малко задвижващи се части. Освен това, за електрически коли, струващи под £40 000 за момента няма пътни такси. Засега обаче застраховките на електрически автомобили остават по-високи в сравнение с традиционните коли, поради лимитираните опции за техния ремонт.
Какъв е обхватът на електрическите автомобили?
Това много зависи от начина на каране и терена. Например, ако се ускорява плавно, климатикът и затоплянето на седалките за изключени, колата ще издържи по-дълго. Но дори и без тези фактори, много големи разлики съществуват и между самите модели – някои могат да издържат 155 мили (185 км), докато други 380 (612 км) с едно зареждане. По отношение на характеристиките им, електрическите автомобили ускоряват по-бързо в сравнение със стандартните двигатели, тъй като веднага произвеждат максимален въртящ момент.
Къде се зареждат електрическите автомобили?
Във Великобритания има повече от 30 000 пунктове за зареждане в повече от 11 000 населени места. Само през 2019 са били добавени около 10 000 нови зарядни станции. Изследвания показват, че Великобритания ще трябва да похарчи 1.6 милиарда паунда до 2030 г. за построяването на още 28 000 публични зарядни, за да има пунктове за зареждане на приблизително седемте милиона електрически автомобили, които се очакват на пътищата.
Колко време отнема зареждането?
Зарядните станции се делят на три вида според скоростта на зареждане – бавни, бързи и много бързи. Зареждане на бавна станция отнема между 8-10 часа и са подходящи за използване на работното място или за зареждане през нощта. Бързото зареждане е за 3-4 часа, а много бързото отнема едва 30-60 минути, но не всички електрически коли могат да бъдат зареждани с бързи зарядни.
Колко популярни са електрическите автомобили?
През 2019 г., във Великобритания са били регистрирани 37 850 електрически превозни средства – скок от 144% в сравнение с предходната година. Въпреки това, те представляват едва 1,6% от пазара на автомобили. Хибридите са по-популярни с 4,2% от пазара, но те също ще бъдат забранени заедно с бензиновите и дизелови автомобили (през 2035 г. ).
Доколко са екологични?
Електрическите коли са идеални за намаляване на емисиите в градовете, тъй като не произвеждат парникови газове при използване. Има известни проблеми с производството на електричество, тъй като при получаването му може да се получи замърсяване на околната среда. Но това зависи от начина на получаване – електричество, получено от ВЕИ ще е много по-„чисто“ от електричество, получено във въглищна енергийна станция. Също така, при производството на средностатистическа кола, задвижвана от бензинов двигател, се отделят около 5,6 тона въглероден диоксид, докато при една средностатистическа електрическа кола се отделят около 8,8 тона. Въпреки това е изчислено, че през целият си „живот“ електрическата кола ще произведе с 20% по-малко емисии в сравнение с обикновените коли.
Други недостатъци?
Най-голямото предизвикателство пред производителите на електрически коли остава технологията на батериите. Една нормална батерия изисква до 9 килограма кобалт, голяма част от който се добива от Демократична Република Конго. Разследвания на медиите показват, че във всички посетени от тях мини за кобалт се използва детски труд. В една от тези мини са намерени деца, носещи огромни сакове с минерала в проливен дъжд. Едно от тези момчета, 8-годишният Дорсен, който е видян да работи бос, споделил, че не е могъл да си позволи храна в последните два дена, въпреки 12-часовите му смени.