fbpx

Създателите на нови акукционни формати с наградата на Нобеловия комитет за икономика

Професорите от Станфордския университет Пол Милгром и Робърт Уилсън са носителите на Нобеловата награда за икономическа наука за 2020 година, съобщиха от Нобеловия комитет.

Всъщност, това е награда на Шведската национална банка в памет на Алфред Нобел, която ежегодно се дава в рамките на Нобеловите награди.

72-годишният Милгром и 83-годишният Уилсън получават приза за „подобрения в теорията на търга и откриване на нови аукционни формати.“

Новите аукционни формати са прекрасен пример за това как основните изследвания могат впоследствие да генерират изобретения в полза на обществото. Необичайната характеристика на този пример е, че двамата учени са разработили теорията и практическите приложения. По този начин новаторското проучване на лауреатите за търговете е от голяма полза за купувачите, продавачите и обществото като цяло, изтъкват от Нобеловия комитет.

Краткият анализ на дейността на лауреатите, направен от екипа на Шведската национална банка:

„Тазгодишните лауреати Пол Милгром и Робърт Уилсън са проучили как работят търговете. Те също така са използвали своите прозрения, за да проектират нови аукционни формати за стоки и услуги, които са трудни за продажба по традиционен начин, като радио честоти. Техните открития са облагодетелствали продавачите, купувачите и данъкоплатците по целия свят.

Хората винаги са продавали нещата на получената най-висока оферта или са ги купували от този, който направи най-евтината. В днешно време обекти, струващи астрономически суми сменят всеки ден собственика си чрез търгове – не само битови предмети, предмети на изкуството и антики, но и ценни книжа, минерали и енергия. Обществените поръчки могат да се провеждат и като търгове.

Използвайки аукционната теория, изследователите се опитват да разберат резултатите от различни правила за наддаване и крайни цени, формата на търга. Анализът е труден, тъй като оферентите се държат стратегически, въз основа на наличната информация. Те вземат предвид както онова, което сами знаят, така и това, което вярват, че другите оференти знаят.

Робърт Уилсън разработи теорията за търгове на обекти с обща стойност – стойност, която предварително е несигурна, но в крайна сметка е еднаква за всички. Примерите включват бъдещата стойност на радиочестотите или обема на минерали в определена област. Уилсън показа защо рационалните оференти са склонни да поставят оферти под собствената си най-добра оценка на общата стойност: те са притеснени от проклятието на победителя – тоест от плащането на твърде много и загубата.

Пол Милгром формулира по-обща теория за търговете, която позволява не само общи ценности, но и частни стойности, които варират в зависимост от оферента. Той анализира стратегиите за наддаване в редица добре познати аукционни формати, демонстрирайки, че форматът ще даде на продавача по-високи очаквани приходи, когато оферентите научат повече за изчислените стойности на другия по време на наддаването.

С течение на времето обществата разпределят все по-сложни обекти сред потребителите, като слотове за кацане и радиочестоти. В отговор Милгром и Уилсън изобретяват нови формати за търг на много взаимосвързани обекти едновременно, от името на продавач, мотивиран от широки обществени ползи, а не от максимални приходи. През 1994 г. американските власти за първи път използват един от тези аукционни формати за продажба на радиочестоти на телекомуникационни оператори. Оттогава много други страни последваха примера.“




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"