Пазарът на нови леки автомобили в ЕС се е свил с 23,7% през 2020 година – до 9,9 милиона закупени бройки, като това е пряк пряк резултат от пандемията COVID-19, съобщават от Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА).
Подчертава се, че мерките за ограничаване – включително пълно блокиране и други ограничения през цялата година – са оказали безпрецедентно въздействие върху продажбите на автомобили в Европейския съюз.
Месечният спад през декември, сравнен със същия месец на 2019 година е 3,3%.
Данните сочат, че България е втора в ЕС по спад на продажбите и за цялата 2020 година (-36,8%), и за декември (-40,3%). И по двата показателя пред нас е само Хърватия. За ЕС средните стойности са съответно – -23,7 и -3,3%.
За цялата 2020-та в страната ни са продадени 22368 нови автомобила, при 35371 за 2019 година. А през декември българите са си купили само 1707 нови автомобила.
Румъния, с която често се сравняваме, има годишен спад от 21%, но 16 на сто ръст за декември.
Четирите най-големи пазари в ЕС отбелязват много различни декемврийски резултати. И Италия, и Франция са понесли двуцифрени загуби, като регистрациите на автомобили са намалели съответно с 14,9% и 11,8% през последния месец на годината. За разлика от това, Германия е отчела солидна печалба (+ 9,9%), а представянето на Испания е останало стабилно, тъй като броят на регистрациите е горе-долу същият като през декември 2019 г.
Иначе, отбелязват от АСЕА, през 2020 г. се наблюдава най-големият годишен спад в търсенето на автомобили, откакто са започнали статистическите проучвания, като регистрациите на нови автомобили падат с 3 милиона бройки в сравнение с 2019 г.
Всички 27 пазари в ЕС отбелязват двуцифрен спад през 2020 г. Сред най-големите автомобилни пазари в региона, Испания отбелязва най-рязък спад (-32,3%), последвана от Италия (-27,9%) и Франция (-25,5%).