Коментарът е публикуван първо в Euractiv.com и Euractiv.bg
Планираната от Европейската комисия ревизия на директивата за възобновяема енергия даде допълнителни указания за посоката, която законодателството може да поеме, но срещна критики от индустрията от сектора и неправителствени организации заради липсата на амбиция.
Ревизираното законодателство трябва да бъде прието през юли и ще постави обвързваща цел за увеличаване на дела на възобновяемите енергийни източници до 38-40% от енергийния микс на ЕС до 2030 г. Също така ще даде определение за възобновяем енергиен източник.
Това означава удвояване на потреблението на енергия от възобновяеми енергийни източници в ЕС, което в момента е около 20% от общия енергиен микс на блока.
“Общата цел на преразглеждането на директивата е да се постигне увеличаване на използването на енергия от възобновяеми източници до 2030 г., да се насърчи по-добрата интеграция на енергийната система и да се осигури защита на целите на биологичното разнообразие и климата“, се казва в проектотекста, видян от EURACTIV.
“Тази ревизия е от съществено значение за постигане на повишената цел за климата, както и за защита на нашата околна среда и здраве, намаляване на енергийната ни зависимост и допринасяне за технологичното и индустриално лидерство на ЕС заедно със създаването на работни места и икономическия растеж“, се казва още в документа.
Критика от индустрията и екологичните групи
Ревизираната директива ще задължи страните от ЕС да прилагат нови мерки, за да постигнат по-високата цел на Европа, но тя бе посрещната с тревога.
“Тази ревизия има много конкретна цел – да приведе в съответствие целта на ЕС за възобновяемите енергийни източници до 2030 г. с необходимостта от по-висока амбиция за климата на ниво ЕС. Проектът, който виждаме сега, не е правилната оценка“, казва Веерле Доше, координатор на енергийната политика в Climate Action Network Europe.
“Два от ключовите въпроси са: новата обща цел на ЕС за възобновяеми енергийни източници до 2030 г. да бъде най-малко 50% и имаме ли имаме нужда от тези обвързващи национални цели. Националните обвързващи цели за възобновяемите енергийни източници биха дали сигурност на всички играчи на пазара и могат да подтикнат правителствата към по-смели климатични действия”, коментира тя.
Миналия месец вътрешният наблюдателен орган на Европейската комисия отхвърли първата версия на директивата, след като заключи, че изпълнителната власт на ЕС не е успяла да анализира потенциалните рискове за околната среда от увеличеното използване на биоенергия.
Комисията се върна в началото на проекта и представи преработена версия на вътрешния си надзорен орган, който заплаши да я отхвърли за втори път по същите причини. Председателят на Комисията Урсула фон дер Лайен се намеси, за да прокара предложението, според източник, запознат с развитието на темата.
“Знаем, че това е лошо предложение в смисъл, че политиките и мерките, очертани там, няма да постигнат целите, за които се говори в директивата“, каза източникът пред EURACTIV.
“Нисковъглеродни“ горива са включени в проекта
Групите за опазване на околната среда изразиха загриженост за включването на “нисковъглеродни“ горива в директивата. Този ход включва синтетични газове и нисковъглероден водород, който е произведен от природен газ с технология за улавяне на въглерода.
Проектният проект наистина предлага “промяна на определението за възобновяеми горива от небиологичен произход и добавяне на нови определения за възобновяеми горива, нисковъглеродни горива нисковъглероден водород“.
Според зелените неправителствени организации това ще отвори вратата за газ и ще изкриви надеждите за възобновяема енергия. Според Европейската комисия водородът с “ниски въглеродни емисии“ може да се произвежда и с ядрена енергия.
“Изключително тревожно е, че въпреки обществените уверения, че само водородът от възобновяеми енергийни източници ще бъде включен в актуализираните правила, този документ предполага друго“, изтъква Доминик Игълтън, участник в Global Witness. “Включването на изкопаемите горива в директивата за възобновяеми енергийни източници е както срещу директивата, така и срещу ангажиментите на Европейската комисия за климата“, казва той.
“Знаем, че газовата индустрия отчаяно лобира да вкара водорода от изкопаеми горива в тази директива, за да даде зелен етикет за “мръсното си гориво”. Сега Комисията трябва недвусмислено да заяви, че тяхната директива за възобновяемите енергийни източници ще подкрепя изключително възобновяемите енергийни източници“, добавя Игълтън.
Отчетлива перспектива за слънчева енергия и вятър
Добрата страна е, че предложенията са положителни за опростени процедури за издаване на разрешителни за вятърни и слънчеви инсталации.
Има още добри новини за ветрогенераторите, а това е предложение за създаване на едно звено за офшорна енергия.
Предложението също така въвежда “процес на стандартизация за гаранции за произход“, който удостоверява енергията, която идва от възобновяеми източници. Организациите подкрепят корпоративните споразумения за закупуване на електроенергия, при които големите потребители да плащат за гаранцията, че тяхното използване на енергия е покрито с еквивалентно количество производство на възобновяема енергия.
Слънчевият сектор обаче също изрази разочарование от целта от 38-40% от енергийния микс, като каза, че може да е по-висока. Индустриалната група SolarPower Europe, призовава за цел от 45%.
Амбициите за производство на слънчева енергия в страните от ЕС до 2030 г. могат да бъдат изпълнени шест години по-рано от планираното, заявява Мигел Ереро Кангас от SolarPower Europe.
Сега в Европейския парламент се сформира коалиция, която да подкрепи по-амбициозни обвързващи цели за възобновяемата енергия. Докато парламентарните групи тепърва ще достигнат своите позиции по този въпрос, EURACTIV разбира, че има междупартийна подкрепа за по-високата цел от 40%.
Наред с това, SolarPower Europe заяви, че може да се направи повече в подкрепа на инсталиране на слънчеви инсталации на покрива. Системите между 30 kW и 1 MW, обикновено използвани от малки и средни предприятия, към момента попадат в сива зона и често са изправени пред непропорционални административни процедури, посочи Ереро Кангас.
Във вятърната индустрия също има някои липсващи елементи, включително при хибридни проекти, свързващи офшорни вятърни паркове между две държави, които не са споменати в директивата.
Междувременно компаниите от геотермалната индустрия изразиха загриженост за липсата на подробности по отношение на изпълнението на целите за възобновяема енергия в отоплението и охлаждането. “Без тях обвързващата подцел е безсмислена“, каза Санджеев Кумар, ръководител на политиката в Европейския съвет за геотермална енергия.