През 2020 г. на жител на ЕС се падат 0,53 леки автомобила, сочи изследване на Евростат. На регионално ниво обяче има значителни различия в притежаването на автомобили в рамките на ЕС: с изключение на две противоположни екстремни стойности (Вале д’Аоста в Северозападна Италия и о-в Майот в Индийския океан), най-високият регионален процент (автономна провинция Тренто) е почти седем пъти по-висок от най-ниския (Пелопонес).
По отношение на пътническите автомобили на 1 000 жители, източните държави членки регистрират най-ниски стойности, докато западните са с високи нива, но с някои подчертани регионални различия.
През 2020 г. три от петте най-високи нива на моторизация (брой леки автомобили на 1000 жители) са регистрирани в Италия: Вале д’Аоста (1 787), автономна провинция Тренто (1 285) и автономна провинция Болцано ( 871). Другите две са регистрирани във Флеволанд (857) в Холандия и финландския регион Аландски острови (840).
Тези регионални данни често са свързани с икономическата ситуация, но могат да бъдат повлияни и от специфични обстоятелства: високото ниво на моторизация във Вале д’Аоста се влияе от данъчните правила, а високото ниво във Флеволанд е свързано с местоположението му близо до по-голям град, коментира Евростат.
От друга страна, най-ниските нива на моторизация са отчетени в два френски (отвъдморски департамента) и три гръцки региона: Майот (72), Пелопонес (186), Френска Гвиана (209), Централна Гърция (238) и Северно Егейско море (261).
В България най-високите цифри са в югозападния район, където е и София – 470 автомобила на 1000 души, а най-ниското ниво е в югоизточния – 380. Средно на жител у нас се падат по 0,405 автомобила.
Картината е съвсем различна, когато се разглеждат товарните превозни средства (камиони, влекачи и специални превозни средства, с изключение на ремаркета и полуремаркета), където не се наблюдават системни разлики между западните и източните европейски региони. Делът на лекотоварните автомобили в общия брой на пътните превозни средства в региона зависи от няколко фактора. Сред тях са регионалните транспортни системи и инфраструктура за различни видове товарен транспорт, като например магистрали, железопътни линии, капацитет на пристанища и летища. Икономическите характеристики на региона също играят роля. Дали регионалната икономика е доминирана от производствени индустрии или услуги? Или регионът е разположен на ключови европейски коридори за товарен превоз?
Дванадесет от първите 15 региона на ЕС с най-нисък дял на полезните превозни средства от всички видове са в урбанизираните райони на Германия (вариращи между 7,4% и 9,7%). Като се има предвид липсата на данни за 2020 г. за Гърция (която има най-висок дял на товарни превозни средства в общия брой превозни средства през 2019 г.), най-високите дялове на полезни превозни средства в общия запас от превозни средства през 2020 г. се намират в Испания (9 от 15 региони с най-висок процент), вариращ между 25,4% (Канарските острови) и 19,4% (Каталуния).