Междинните избори в Съединените щати се очертава да бъдат много оспорвани. Те ще определят мнозинството в Конгреса, като ще бъде обновени целият 435-членен състав на Камарата на представителите и една трета от Сената. За да разберем кой има по-голям шанс да спечели на гласуването, насрочено за 8 ноември, може би трябва да погледнем цената на галон бензин, пише в свой анализ RFI*.
В лагера на демократите цената на горивата се следи внимателно като млякото на котлона, защото, когато се повишава, избирателите са склонни да гледат в черни краски и да мислят, че правителството се движи в грешна посока. От друга страна, когато тя пада, те са по-уверени в бъдещето и в способността на управляващите да ръководят страната. Тогава те са по-склонни да гласуват за управляващата партия. Тази връзка между кривата на цената на бензина и резултата от вота е доказана и потвърдена от множество проучвания на общественото мнение. Ето защо Джо Байдън побърза да използва част от стратегическите запаси от бензин, с надеждата да свали цените. В Съединените щати цената на бензина е най-чувствителният показател за инфлацията. Днес тя е 8%.
Основен икономически показател за американските граждани
Надеждността му обаче е твърде относителна. През 2014 г., когато световните цени на суровия петрол се сринаха, американският бензин ги последва, но растежът се запази висок. Понякога цената на бензина спада не преди, а след началото на рецесията, което на практика намалява търсенето. Тези примери ясно показват, че това не е непременно предвестник на спада на икономическия растеж. Въпреки това, тя е основен индикатор за икономическото състояние на страната. Най-вече, защото е част от ежедневието на всеки американец. За разлика от нивото на безработица или инфлация, този показател е много видим: цените са изложени на показ навсякъде, където се продава бензин.
Освен това той те навежда на прости изводи, когато плащаш на бензиностанцията. Когато вижда как се въртят цифрите на колонката, потребителят веднага прехвърля покачването на цените на бензина върху своята покупателната способност и това мигновено се отразява на поведението му. По-бедните са склонни да ограничават пътуванията си, когато горивото стане твърде скъпо. Един икономист отбеляза, че американците, които са започнали да шофират по време на петролния шок през 70-те години на миналия век, когато бензинът е бил по-трудно достъпен, пътуват по-малко от поколенията, които са седнали на волана, когато бензинът е бил евтин.
Пречка в страна, където пътуването е обусловено от автомобила
Общественият транспорт е недостатъчно развит в Съединените щати. Хората често живеят в разположени на големи пространства предградия, далеч от работните си места. И освен това в страната люлка на автомобилната индустрия колата е синоним на свобода. Според поведенческите психолози ограничаването на придвижването, защото бензинът е твърде скъп, създава усещане за потиснатост. Шофирането без да се притеснявате за цената на бензина, напротив, дава усещането за свобода и повишава самочувствието. Тогава сме склонни да виждаме живота в розово, а падащата цена на бензина ни позволява да възприемаме положително икономиката.
Цената на галон достигна своя връх от 5 долара през юни. След това спадна рязко през септември. Това изглежда по-скоро благоприятно за лагера на демократите, но не е единственият фактор при гласуването. Намаляването на цените може да не е достатъчно за осигуряване на тяхната победа. Те спаднаха много след юни, но все още не са толкова ниски, колкото бяха преди започването на войната в Украйна. Този понеделник, 1 ноември, галонът струваше средно 3,25 долара. А в някои щати, в които борбата се очертава да бъде много оспорвана, те са малко над тази средна стойност.
Седмица преди междинния вот републиканците са абсолютно уверени, че ще спечелят убедително и ще отнемат доминацията на демократите и в двете камари на Конгреса. А това ще означава много тежки две години за президента Байдън.
*Превод Георги Саулов