fbpx

Кабинетът отделя 50 млн. лева държавна помощ за транспортните предприятия

Транспортните предприятия ще получат до 50 млн.лв. държавна помощ. Помощта е по мярката „Помощ в подкрепа на разходи за стабилизиране на транспортния отрасъл в Република България“, одобрена от правителството, съобщава регионалното министерство.

Целта е да се подпомогне транспортният бранш в страната, който търпи значителни щети от 2020-та година насам заради световната пандемия от коронавирус, войната в Украйна, глобалните промени в търговските пътища и логистичните вериги, значителното увеличение на цените на горивата и необходимостта от преориентиране на транспортните маршрути, което води до повишени оперативни разходи за фирмите.

Средствата ще бъдат отпуснати по бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството след преструктуриране на разходи или трансфери по централния бюджет за 2024 г.

По данни от Националния статистически институт в периода след началото на войната оперативните разходи в сектора са се увеличили значително, което оказва сериозен натиск върху финансовото състояние на товарните компании, като застрашава тяхната способност да предлагат конкурентни цени и да поддържат оперативна ефективност.

Приетото от Министерския съвет постановление предвижда помощта да се предоставя под формата на преки безвъзмездни средства в размер до 4 млн. лв. на транспортни предприятия, които притежават лиценз за превоз на товари. Размерът ѝ ще се определя на базата на пропорционално разпределение, като за база се използват платените през 2023 г. тол такси от автомобили над 3,5 тона, чийто размер е индикатор за обема на извършените превози и ще служи за основа за определяне на размера на държавната помощ.

Предприятията трябва да подават до Агенция „Пътна инфраструктура“ информация за общата сума на платените от тях тол такси за календарната 2023 г. и заявление за подпомагане по образец.

От помощта няма да могат да се възползват дружества, принадлежащи или придобити от по-голяма бизнес група, освен когато може да се докаже, че затрудненията на дружеството не са резултат от произволно разпределение на разходите в рамките на групата и че затрудненията са твърде сериозни, за да могат да бъдат преодолени от самата група.  Не се допуска изплащането на бонуси и дивиденти и осъществяването на придобивания със средства от помощта, както и подпомагане на предприятия, на които са наложени санкции, приети от ЕС.

Помощта ще започне да се предоставя след постановяване на положително решение на Европейската комисия за съвместимост с правилата в областта на държавните помощи. Предвижда се да се прилага до 30.06.2024 г.

Междувременно от Министерството на транспорта съобщиха, че мобилните екипи на Агенция „Пътна инфраструктура“ и ИА „Автомобилна администрация“ са извършили през отминалите събота и неделя 124 проверки на извънгабаритни тежки превозни средства. Проверките са извършени съвместно със служители на Министерството на вътрешните работи на територията на област Бургас и в района на пристанище Бургас. Мобилните екипи проверяват документите на водачите и чрез мобилни електронни везни установяват допустимото максимално натоварване на ос и максимално допустимата маса. С технически средства се измерват и габаритите на превозните средства.

Установени са превозни средства, които са били с тегло много повече над разрешеното осово натоварване и максимално допустима маса. За 4-осовите превозни средства максимално допустимото тегло е 32 тона, а за 5-осовите ППС – 40 тона. Заловени са няколко зърновоза, които са били с тегло над 50 тона, както и извънгабаритно превозно средство, натоварено с 47 тона скраб, при разрешени максимум 40 тона.

От ведомството изтъкват, че преминаването на претоварени превозни средства по републиканските пътища не само е сериозна опасност за безопасността на всички участници в движението, но води и до сериозни разрушения на пътната настилка.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"