От 14 до 20 октомври 2024 г. се проведе 90-ото издание на автомобилното изложение в Париж. След това от 2022 г., което беше донякъде отбягнато от производителите, сегашното се оказа много по-богато! Участие взеха 48 марки, някои от които бойкотираха парижкото шоу в продължение на няколко години. То отново се превърна в автомобилен фестивал, макар че все още не успява да възвърне блясъка от добрите си години, изтъква в обстойното си ревю изданието journalauto.com…
Трябва да си признаем,че след като посетихме депресиращото издание на изложението през 2022 г., си мислехме, че то ще бъде последното. Но още при закриването му организаторите обявиха, че следващото ще се проведе през 2024 г. И сега виждаме, че то отвори вратите си за широката публика. Ще възвърне ли „автошоуто“ блясъка от най-добрите си години, когато броят на посетителите надхвърляше един милион ? Със сигурност не. 500 000 влизания за шест дни (през 2010 г. автосалонът продължаваше две пълни седмици) е добър атестат. Трябва ли да омаловажим това издание? Ние не мислим така.
Присъстваха всички големи компании, с изключение на Мерцедес и японските
Преди две години присъстваха само няколко от утвърдените производители: Renault Group, DS, Jeep и Peugeot. Отсъствието беше по-скоро правило. Този път то е изключение. Освен японците и Mercedes-Benz, всички големи производители се отзоваха. Дали чашата е наполовина пълна или наполовина празна? Нито една група – освен Renault – не дойде с всичките си марки. Всеки избра моделите, които имаха най-много новости за представяне. Тези, които искаха да видят DS, Fiat, Jeep, Seat, Porsche, Hyundai или дори Rolls-Royce, останаха разочаровани. Но Stellantis, Volkswagen Group и Hyundai-Kia бяха там.
Производителите предложиха фойерверки от нови продукти. И сред многото изложени автомобили, някои дори бяха показани преди официалната им премиера.
Фестивалът на групата Рено
Първоначално на посетителите се предлага да се разходят между павилионите на френските производители. Голям поддръжник на всички автомобилни събития, групата Renault присъства чрез марките Renault, Dacia, Alpine и Mobilize.
Renault изложи значителен брой нови автомобили, между които Renault 5 E-Tech, Rafale и Symbioz. И тази реколта 2024 завърши със стил със световната премиера на Renault 4 E-Tech. SUV гамата Losange също има своето присъствие, където може да се намери водородната версия на новия Master и Сoncept Estafette. Що се отнася до Dacia, румънският производител показа цялата си гама. Но всички погледи логично трябва да са насочени към Bigster, големият нов продукт на марката.
Alpine представи чисто новия си шоукар, A390_β, като световна премиера в Париж. И накрая, дъщерното дружество на групата Renault, Mobilize, разкри серийните версии на Mobilize Duo и Bento в своя павилион.
Стелантис: по-голям скъперник на новости
От 15-те марки, които съставляват съзвездието Stellantis присъстваха само четири. Големият отсъстващ от изданието за 2022 г., Citroën отбелязва завръщането си с най-новите поколения на своите C3 и C3 Aircross, към които трябва да добавим и обновените C4 и C4X.
Пежо показва за първи път Peugeot e-408 в електрическата си версия, заедно с новите 3008 и 5008. Така нито една френска марка няма да липсва на това 90-то издание на автомобилното изложение в Париж. Alfa Romeo Junior в електрически и микрохибриден вариант, беше единственият представител на италианския производител.
Но Stellantis направи големия си удар с новата си придобивка Leapmotor. Китайският производител на електрически автомобили, който наскоро стана петнадесетата марка на групата, ръководена от Карлос Таварес, привлече много любопитни погледи. Leapmotor изложи в павилиона си градския си автомобил T03 както и семейния SUV C10. Но за първи път пред широката публика беше разкрит най-новият B10, бъдещ съперник на Renault Scenic E-Tech и Peugeot e-3008.
Завръщането на германците
След като пропусна изложението през 2022 г., BMW отбеляза по бляскъв начин завръщането си в Париж през 2024 г. Баварската фирма представи новата M5 Touring, както и най-новите си модели серия 1 и X3.
Производителят Mini, който, разбира се, не е германски, а принадлежи към групата BMW, също участва. Неговият най-нов модел, Aceman, ще се появи във Франция преди пускането му на пазара, планирано за 2025 г., заедно с най-новите Cooper SE и Countryman SE.
Що се отнася до групата Volkswagen, европейският автомобилен лидер се представи чрез френския си филиал с марките си Volkswagen, Volkswagen Commercial Vehicles, Audi и Skoda. Първата от четирите показа Tayron, бъдещият седемместен семеен SUV, като световен ексклузивен автомобил. ID GTI Concept, обновеният Golf, ID 7 Tourer и новите поколения на Tiguan и Passat също бяха изложени.
Във VW VU посетителите можеха да седнат в новата California, седемместния ID Buzz и GTX и новия Caravelle. И накрая, Skoda и Audi също показаха много нови модели , включително Elroq, Kodiaq, Superb Combi и Octavia за чешкия производител, както и новите A6 e-tron, Q6 e-tron, A5 и Q5 за марката с пръстените.
Укрепване при китайците
След като направиха силно впечатление на автомобилното изложение в Париж през 2022 г., китайските производители запазиха инерцията. Две години след първото си участие BYD направи силно присъствие и през 2024 г. китайският гигант за електрически автомобили представи нов модел в Европа, чието име все още не е разкрито, както и луксозната си марка Yangwang.
Производителят Xpeng направи своя дебют на автомобилното изложение в Париж като изведе на преден план своя SUV купе електрик, G6, бъдещ конкурент на Tesla Model Y. Още една премиера беше тази на Hongqi. Проидводителят показа своите два 100% електрически автомобила: седан EH7 и SUV E-HS7, както и своите E-HS9 и Guoya.
Китайските марки GAC и Skyworth искат да се възползват от изложението в Париж, за да навлязат на френския пазар. Skyworth показа SUV Model K и първокласния седан Skyhome, и двата 100% електрически.
И накрая, китайският производител на многофункционални автомобили Maxus показа в павилиона си цялата гама от модели. Посетителите можаха да открият eDeliver 3, eDeliver 5 и eDeliver 9, но също и малкия eDeliver 5. И да не забравяме електрическия пикап e-Terron, който се очаква да бъде пуснат на пазара в края на годината.
Да не забравяме и останалите…
Ако изключим китайските марки, Kia беше единственият представител от азиатския континент. Южнокорейският производител участва със своя EV3, съперник на Peugeot e-2008 и с обновения си EV6.
САЩ са представени с три марки. На първо място Ford, чието участие не беше половинчато. Той беше представен с цялата си гама модели. Атракцията на павилиона беше Capri. E-Tourneo, Explorer, Ranger PHEV, както и обновените Puma и Kuga също бяха изложени. Феновете на Mustang можаха да се насладят на добрия стар V8 Dark Horse.
Автомобилното изложение в Париж през 2024 г. най-накрая изглежда, че вече е незаобиколимо събитие за Cadillac, който иска да се завърне в Европа. Луксозната марка представи двата си 100% електрически SUV, Optiq и Lyriq. И накрая, ще отбележим и участието на Tesla и цялата му разширена гама, към която се добавя и Cybertruck, който не бива да остава незабелязан.
Но изложението в крайна сметка преследва търговска цел. Доволни ли са от тази гледна точка производителите?
Според организаторите изложението е било посетено от 508 007 души, което е сериозен успех като имаме предвид, че през 2022 г. не беше достигната дори границата от 400 000. Техническите екипи също са доволни, тъй като те са извършили повече от 3300 теста на 10 различни марки, като се очаква, че 60% от тестовете могат да доведат до реални продажби до края на годината.
Volkswagen е продал поне 1 200 автомобила по време на изложението
От голям отсъстващ през 2022 г. до крупен продавач през тази година. Volkswagen обяснява, че е посрещнал в павилиона си „много страстни и ентусиазирани посетители“, което дава тласък на бизнеса на компанията. Германската компания твърди, че е надхвърлила поставената цел от 750 поръчки: „записахме около 200 поръчки от частни лица и много повече от фирми, като първоначалната ни оценка надхвърля 1000 бройки. Голям брой от запитванията ще се материализират през следващите дни.“ Посетителите харесаха особено много Polo и Tiguan. Другата присъстваща немска група, BMW-Mini, все още не е оповестила резултатите си.
Групата Stellantis твърди, че участието ѝ не е било напразно, въпреки че запазва мълчание относно резултатите от продажбите. Но от Peugeot обявяват че са „много доволни“ от броя на поръчките, които са били „много над поставената цел“. Единствените съобщени данни са, че 40% от поръчките са за новите 3008 и 5008, а 32% са за изцяло електрическата версия. От своя страна, Alfa Romeo имаше една цел, да се справи поне толкова добре, а ако е възможно и по-добре, отколкото по време на последните си Дни на отворените врати (12 и 13 октомври), по време на които бяха установени рекордни продажби от повече от десет години. Ръководството информира, че тенденцията се потвърждава от много високата посещаемост в павилиона на марката и че търговските амбиции по време на изложението са напълно надхвърлени, като новият Junior SUV е особено предпочитан. Но засега производителят се въздържа от по-подробна информация. Citroën посочва, че е регистрирал „значителен брой сериозни контакти с клиенти“ и очаква, че „те ще се материализират в поръчки през следващите седмици при неговите дилъри“. Освен това марката твърди, че вече е оформила вножество поръчки, както от частни лица, така и от фирми.
От Renault не пожелаха да ни покажат равносметката си от изложението за своите марки Renault и Dacia, като уточниха, че тя ще стане ясна в края на месеца. От компанията заявиха обаче, че са „много доволни“ и че в момента работят активно за пренасочване на контактите към цялата си дилърска мрежа в зависимост от района на пребиваване на потенциалните купувачи. И по този начин те да се превърнат в конкретни продажби.
Китайските автомобили също намериха купувачи. Производителят BYD, например, един от водещите на пазара на електрически автомобили в света, имаше отлично изложение както по отношение на придобиване на популярност, така и по отношение на продажбите. За шест дни той организира повече от 500 теста, пусна на пазара повече от 500 автомобила и записа повече от 950 контакта, които несъмнено ще превърне в купувачи през следващите дни.
Тази посещаемост от половин милион души даде нов старт на изложението, но все пак да си припомним, че тя е само наполовина отколкото през 2018 г. (изложението през 2020 г. беше отменено поради Covid), когато малко повече от един милион души разглеждаха моделите в продължение на 11 дни. Организаторите гарантират, че автомобилният салон ще се завърне в средана на октомври 2026 г. като продължителността му ще се увеличи до 9 дни с един допълнителен уикенд. Някои производители вече започнаха разговори за участието си и местоположението на павилионите.