fbpx

Двойният данък дивидент: минимален принос в хазната, максимално лош знак към инвеститорите

Националната комисия за корпоративно управление* посочи няколко „значително зловредни въздействия“, които биха настъпили у нас при вдигане на данък дивидент от 5 на 10%, както е заложено в проекта за Бюджет 2026:

  • Инвеститорите ценят стабилна и предвидима регулаторна среда – внезапната промяна в данъчната ставка без предварително обществено обсъждане създава усещане за нестабилност, което е силно обезкуражаващо за дългосрочни инвестиции.
  • Дивидентите са важен източник на доход за много индивидуални инвеститори, които са придобили акции от дружествата, допуснати до търговия на регулиран пазар и избират да инвестират в акции именно заради дивидентната доходност. Увеличението на данъка ще засегне тези участници на капиталовия ни пазар непропорционално.
  • Инвеститорите могат да се насочат към други пазари, където дивидентите се облагат с по-ниска ставка и/или където има по-голяма предвидимост в данъчната политика или да променят дивидентната си политика.
  • Това ще доведе до намалена ликвидност на пазара, по-ниска оценка на публичните компании, ограничени възможности за растеж и понижен стимул за участие в капиталовия пазар.
  • Публичните компании ще срещнат затруднения при набиране на капитал чрез борсата, тъй като инвеститорите ще търсят алтернативи с по-добра нетна доходност.
  • Стартиращите и растящи компании, които разчитат на частни инвеститори, ще бъдат особено засегнати, тъй като очакваната възвръщаемост чрез дивиденти намалява.

Заедно с това се изтъква, че към настоящия момент България е сред малкото страни в ЕС с относително нисък данък върху дивидентите, с което страната ни е привлекателна за инвеститори и предприемачи. С предложеното двойно увеличение на данъка върху дивидентите България се изравнява или надвишава данъчните ставки в страни като Румъния, Чехия и Унгария.

Посочва се още, че според историческия опит повишаването на данъчната тежест не води непременно до по-високи приходи. По неофициални данни сумата на данъка върху дивидента, разпределен от публичните дружества на физически лица през 2025 г. под формата на паричен дивидент за 2024 г. възлиза едва на 1 735 516 лв. (887 356.77 евро), което показва, че очакваният ефект от двойно по- високата ставка на данъка върху дивидента, разпределян от компаниите на българския капиталов пазар, би бил незначителен спрямо огромното потенциално негативно въздействие.

*Постоянно действащ независим орган, създаден за целите на насърчаване прилагането на добрите практики на корпоративно управление и обединяващ представители на участниците на българския капиталов пазар и на академичната общност




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"