fbpx

Борсов срив на Sony след новината за Activision-Blizzard и Microsoft

Акците на Sony претърпяха срив на токийската борса след обявеното предния ден изкупуване на Activision-Blizzard от Microsoft за рекордната сума от 69 млрд долара. Американският гигант е най-големият конкурент на японците в сферата на видеоигрите. Акциите на японската компания спаднаха с 12,78% при затварянето на борсата. Това е нейният най-голям спад от октомври 2008 г. като така загуби около 20 млрд. долара от борсовата си капитализация, съобщава Capital.fr.

Припомняме, Microsoft, който произвежда конзолата Xbox, обяви намерението си да изкупи един от най-големите създадетели на видеоигри в САЩ Activision-Blizzard, извecтeн cъc зaглaвия ĸaтo Саll оf Dutу, Candy Crush и Wоrld оf Wаrсrаft.

Придобиването ще стане чрез изкупуването на акции на единна цена от 95 долара. Toвa e нaдцeнĸa oт 45%, cпpямo ĸypca нa aĸциитe нa Асtіvіѕіоn минaлaтa ceдмицa. Cлeд нoвинaтa aĸциитe нa ĸoмпaнията пocĸъпнaxa c 38%. Предполага се, че сделката ще приключи през фискалната 2023 г., т.е. не по-късно от юни 2023 г., съобщава RFI.

Тя трябва да бъде потвърдена от регулаторите и акционерите на Activision-Blizzard. Ако стане факт, това ще бъде най-голямата сделка в сектора на видеоигрите, значително изпреварваща изкупуването на Zynga от Take-Two за 12,7 млрд долара, което беше обявено миналата седмица. Също така, това е най-значимата придобивка осъществена от Microsoft значително изпреварваща тази на LinkedIn за 26,2 млрд долара през 2016 г.

Видеоигрите са най-динамичната и вълнуваща категория в сферата на развлеченията на всички носители и ще играят определяща роля в платформите на метавселената“, заявява Сатя Надела, главен изпълнителен директор на Microsoft.

Защото, може би, преди да стане реалност този паралелен свят, метавселената ще се материализира чрез видеоигрите. Това вече е факт. World of Warcraft, един от най-популярните франчайзи на Activision-Blizzard, събира милиони играчи в света на Азерот.

Microsoft, който продава от повече от 20 години конзолата Xbox и притежава няколко развойни студия, ще се превърне в третия най-голям играч в индустрията на видеоигрите след китайския Tencent и японския Sony, който произвежда PlayStation.

Компанията вече заема важно място на този най-дитамичен пазар в сферата на развлеченията с 3 млрд играчи по целия свят независимо дали ползват конзола, компютър или мобилен телефон. Но най-вече в игрите в „облак“ са най-големите амбиции на Microsoft.

Фирмата обяви, че нейната платформа за месечен абонамент Xbox Game Pass, представяна като „Netflix на видеоигрите“, която позволява достъп до голяма библиотека от заглавия, надхвърли прага от 25 млн. потребители. С прибавянето към нея на игри, постигнали световен успех като Call of Duty, Wolrd of Warcraft и Candy Crush, Activision-Blizzard ще се превърне в силен коз за Microsoft.

Sony трудно ще може да съперничи на Microsoft, що се отнася до средствата, които ще може да си позволи за придобиване на франчайзи на популярни игри. Спадът на акциите показва, че инвеститорите се опасяват, че Sony няма да може да издържи, ако индустрията остане все по-малко концентрирана върху конзолите като такива.

Сделката предизвика и други вълнения на токийската борса с поскъпване на акциите на други японски създатели на видеоигри, които разполагат с широк набор от заглавия. Capcom се повиши с 4,56%, Square Enix – с 3,72%, Konami – с 1,72%. Nintendo, който едновременно е производител на конзоли и създател на видеоигри ограничи загубите си само до -0,22%, докато общо индексът Nikkei отбеляза спад от 2,8%.

Превод Георги Саулов




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"