Все повече футболни клубове търсят нови източници на приходи, като използват и криптовалутите. В Англия почти всички отбори от елита имат някакви споразумения с компании от сектора. Партньорства, които изглеждат доходоносни, но могат да се окажат рискови за клубовете и техните привърженици, коментира France 24.
Футболните клубове започват да се отнасят все по-благосклонно към криптовалутите. Това е особено видно в Англия, където 17 от 20-те отбора от елита поддържат някакво сътрудничество с предприятия от този сектор, констатира британският таблоид Daily Mail в разследване за връзките между света на футбола и този на биткойните, на блокчейна и на незаменимия токен.
Британският всекидневник не споменава кои са трите клуба, които все още не са се поддали на изкушението на криптовалутите, но изглежда, че това са Бърнли, Челси и Норич сити, според проучване на France 24.
Брак по сметка?
Всички останали имат партньорство с компании от този сектор. Това може да са платформи за обмен на критовалути като CoinJar, която съблазни Брендфорд, инвестиционни дружества като Toro, което установи контакти с няколко клуба (Арсенал, Нюкясъл, Астън Вила) или сайтове за игри с криптовалути като Yolo Group (създадетл на Биткойн Казино), който се свързва със Саутхямптън.
Това сближаване между елита на британския футбол и света на биткойните се промотира като съюз на бъдещето. Това би бил брак по сметка за клубовете и феновете, се казва в съобщения на Арсенал, Манчестър Сити и др.
Отборите намират тук нов източник на приходи, след като ковид-кризата засегна тежко техните финанси. След цяла година на мизерни приходи заради пандемията, те се надяват да получат милиони евро благодарение на това ново сътрудничество.
Извън Англия някои клубове също реализираха големи печалби благодарение на криптомонетите. Договорът между Пари Сен Жермен и сайта Soros.com осигурява гарантиран приход от 2,5 млн евро годишно за клуба от френската столица, според анализ на в. „L’équipe“. В Мексико клубът Некакса де Мексико получи 1,5 млн долара като продаде 1% от своите дялове под формата на незаменими токени (NFT).
Този потенциален източник е особено важен за британските клубове, които могат скоро да загубят приходите си от сайтовете за on-line залагания, които са между основните спонсори за английските отбори. От 20 клуба от Висшата лига 9 имат на фланелките си логото на марки като Betway (Уест Хям), Betvictor (Фулъм), W88 (Кристъл Палас). Договорите с тях носят 75 млн евро на сезон за споменатите клубове, но британският законодател обмисля забрана на рекламата на сайтовете за on-line залагания.
Рискована игра за феновете
Тези споразумения ще позолят на феновете „да се ангажират по-силно с живота на любимите си отбори“, казват от Евъртън, за да оправдаят партньорството си със Socios.com, създател на спортни криптовалути, чието име се свързва с десетина отбора от целия свят като ПСЖ или Барселона.
Във Великобритания Socios.com, създаден от френския предприемач Александър Драйфус, има партньорски взаимоотношения с Евъртън, Манчестър Сити, Лийдс, Астън Вила и Арсенал. Това дружество създава цифрови токени с цветовете на клубовете, които феновете могат да купуват, за да придобият право на участие във вземането на някои решения.
Привържениците не стават акционери на клуба, но могат, посредством организирани on-line допитвания, да влияят върху избора на цвета на шалчето, което треньорът ще носи в даден ден или на музиката, която ще се изпълнява на стадиона при отбелязването на гол. „Това е начин да се откроиш от масата фенове“, споделя Макс Рабинович, ръководител на стратегическия отдел на Socios.com.
Въведеното от някои клубове да си купуваш правото да участваш във вземането на козметични решения, се приема много зле от голяма част от английските фенове. Тези на Уест Хям даже успяха през 2019 г. да убедят ръководството да сложи край на сътрудничеството със Socios.com с аргумента, че „това е механизъм за финансова ескплоатация на привързаността на феновете към клуба, вместо обратното – те по-скоро би трябва ло да бъдат възнаградени за това“.
Трябва да се отбележи, че тази икономика може да крие опасности. Цената на цифровия токен, след като веднъж е емитиран, може да се променя в зависимост от търсенето. „Това са спекулативни активи, които не се подлагат на никаква регламентация“, предупреждава Чарлз Рандъл, президент на Financial Conduct Authority (FCA, британският регулативен орган за финансовите пазари). За да се чуе думата им, „феновете трябва да рискуват с криптовалути, сфера, която те твърде слабо познават“, споделят група фенове на Лийдс, след като през август беше подписано споразумението между любимия им клуб и Socios.com.
Тези проблеми накараха някои клубове да дадат заден ход по отношение на криптовалутите. Така например Манчестър Сити анулира на 19 ноември договора си с дружеството 3Key, само седмица след като го беше подписал. Сериозни съмнения върху легитимността на това дружество, което претендира, че „е специалист във финансовата децентрализация“ бяха повдигнати от привърженици, които не са успели да намерят в интернет и най-малка следа на реални хора, свързани с него. Тези дни ФК Барселона скъса договора си с Ownix, start-up, свързан с израелски бизнесмен, арестуван за множество измами с криптовалути.
***
превод Георги Саулов