fbpx

Google удвои печалбата си през 2021-ва

Изглежда, че нищо не може да спре интернет гиганта Google. Той реализира нетна печалба в размер на 76 млрд. долара, което е почти два пъти повече, отколкото през 2020 г. Годината беше изключително успешна за лидера в интернет рекламата, обвиняван от редица институции в нерегламентирано монополно положение. Само през четвъртото тримесечие американската компания значително надхвърли очакванията на пазара с оборот от 75,33 млрд. долара (+32%), от които 20,64 млрд чиста печалба, според публикуваните резултати, цитирани в коментар на Capital.fr.

Световният лидер в on-line рекламата показа съществени колебания в началото на пандемията, когато редица рекламодатели, като туристическите агенции например, отложиха своите кампании и промоции. Но поредицата от здравни ограничения и придобитите навици за поведение в интернет през последните близо две години са оказаха от голяма полза за Google, както и за другите технологични гиганти – от Apple до Meta (Facebook), като се мине през Amazon и Microsoft.

Промяна в навиците на потребление

Работата от дома и on-line търговията позволиха на търсачката Google и на YouTube да привлекат все повече фирми, които искат да достигнат до крайните клиенти. „От началото на Ковид навиците на потребителите претърпяха сериозна промяна“, отбелязва Филип Шиндлер, вице-президент и директор по продажбите. „През 2020 и 2021 г. те направиха по-големи и по-равномерни разходи“ по време на целия сезон на празниците.

Общо през четвъртото тримесечие Google е реализирал 61 млрд. долара приходи от реклама, благодарение на on-line търсенето и на видео платформата си. Най-голям дял се пада на рекламодателите в сферата на търговията, следвани от тези във финасовия сектор, сектора на развлеченията и на туризма. Платформата за облачни услуги Google Cloud Platform отбеляза ръст от 45% и достигна оборот от 5,5 млрд. долара. Главният изпълнителен директор на Google Inc Сундар Пичай уточни, че броят на договорите минали през Google Cloud Platform се е увеличил с 80% през 2021 г.

Той се похвали и с рекордни продажби за тримесечието на Pixel, марката им за смартфони, въпреки разкъсването на доставните вериги. Alphabet, фирмата майка на Google, пусна през есента на пазара Pixel 6, нова гама апарати с процесор, разработен от компанията, който разполага с редица функционалности на изкуствения интелект.

Разследвания, оплаквания, глоби

Междувременно Административният съвет на компанията одобри раздробяването на акциите на 20 за една, за да ги направи по-привлекателни за малките акционери. Това вдигна цената им с 9% до над 3000 долара при затварянето на борсата в Ню Йорк. През 2021 г. резултатите на Google „издърпаха целия пазар нагоре, което ни накара да преразгледаме прогнозите си“, подчертава Пол Верна, анализатор в компанията за пазарни проучвания eMarketer.

Предвижданията са, че този ръст ще продължи и през 2022 г. Интернет рекламата би трябвало да донесе на Google 171 млрд. долара през годината, което представлява световен пазарен дял от 30%. С това той излиза пред Facebook, който има пазарен дял от 24%. Водещото място на тези две компании и методите им за рекламно таргетиране от години предизвикват разследвания, оплаквания и глоби. В Европа и САЩ съдебните преследвания срещу тях се увеличиха, без това обаче да спре ръста на Силиконовата долина.

„Нежелани последици“

Най-високопоставените ръководители на Google и Meta са обвинявани в САЩ за постигането през 2018 г. на незаконно споразумение с цел стабилизиране на господстащото си положение на пазара на on-line рекламата. През миналата седмица прокуратурата в няколко щата изправи Google пред съда, обвинявайки го, че събира лични данни за географското местоположение на интернет потребителите, въпреки че последните изрично са забранили това. Компанията отрича категорично обвиненията.

Конгресът на САЩ разработва закони, които имат за цел да сложат край на монопола на технологичните гиганти. Сундар Пичай предупреждава, че такива реформи могат да доведат до „нежелани последици“. „В някои случаи ние сме наистина разтревожени, защото тези закони рискуват да засегнат множество услуги, които са изключително популярни сред нашите потребители“, заявява той.

Съдилищата и Конгресът напредват с умерени стъпки. На полето на антитръстовото законодателство Alphabet ще трябва да води най-трудната битка сред другите високотехнологични компании. Въпреки големината на Apple и лошата репутация, с която се ползва Meta/Facebook, се смята, че в САЩ Google ще се сблъска с най-големи трудности в тази област.

Превод Георги Саулов




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"