IT мастодонтите - непоклатими и през 2021-ва

IT мастодонтите - непоклатими и през 2021-ва

През 2021 г. фирмите от GAFAM (акроним от гигантите на американкия IT сектор Google, Amazon, Facebook, Apple и Microsoft) трябваше да понесат множество санкции. Те обаче не се оказаха способни да ги спрат, пише в свой коментар RFI.

Европейците се опитват да сложат край на тяхното всемогъщество посредством регулации и санкции. Наскоро Италия наложи нова глоба от повече от 1 млрд. евро на Amazon за злоупотреба с господстващо положение. Същото се случи и на Apple във Франция. Google, който съсредоточава 93% от световните заявки за търсене в Интернет, беше осъден да внесе 8 млрд. евро в Европейския съюз за използването на практики, които бяха признати за противоречащи на законите на конкуренцията. Дори американските власти, които им бяха оставили пълна свобода, се опитват в някаква степен да ги ограничат. Изглежда, че санкциите не притесняват тези непоклатими мастодонти. Тяхната борсова капитализация възлиза на 10 000 млрд. долара, което е почти колкото целия БВП на Европа.

Как GAFAM успяват да запазят господстващото си положение

Те се облягат на икономическия модел на съществуването си: да бъдат винаги крачка напред и да търсят диверсификацията. Точно това обяснява Жан-Франсоа Фор, изпълнителен директор на Aucoffre.com. В началото всяка компания залага на собствен пазар: рекламата при търсенето в Интернет за Google и в социалните мрежи за Facebook, on-line търговията за Amazon, компютрите за Apple.

Но днес гигантите от Силиконовата долина завладяват и други сфери на дейност. Срещу впечатляващото развитие на Netflix в предоставянето на on-line филми и телевизионни сериали, Apple и Amazon създадоха собствени платформи за предлагане на съдържание, например. Не си и помислят нито за миг да оставят някой друг да печели терен.

Ако някой конкурент започне да се налага, те изваждат чековата книжка и го задушават още в зародиш. Facebook закупи WhatsApp за близо 20 млрд. долара, както и Instagram. Microsoft похарчи 26 млрд. долара, за да придобие професиолната социална мрежа LinkedIn. Apple купува компютърна фирма средно на всеки три седмици, за да остане на върха. Google закупи YouTube, платформата за видеосподелянията, която е по-гледана от телевизията.

GAFAM се появяват там, където никой не ги очаква: Apple – електроавтомобили; Amazon – космически ракети; Facebook, прекръстил се наскоро на Meta – метавселена.

Присъстват също така в сферите на финансите, здравеопазването и хранителната промишленост

Те се възползват от изоставането в тези сектори, за да развеят знамето си. Това им позволява да присъстват на всички равнища в живота на милиарди потребители. Начин да придобият лични данни от частния им живот – доходи, потребителски навици. Това е златна мина.

Те даже успяват да заобиколят всякакви пречки и забрани. Най-добър в това отношение е Facebook. На него му отказаха създаването на собствена криптовалута, Libra. Но той смята да я пусне в Метавселената, която смята да развива. Мета е този виртуален свят, в който под формата на аватар ще можеш да работиш, да виждаш близките си, да пазаруваш или да спортуваш. По време на една от най-тежките си кризи, когато беше засегната репутацията му, Facebook, който има 3 млрд. потребители, трябваше да изостави лицевото разпознаване и да премахне данните на 1 млрд. от тях. Но той се надява, че ще може да прехвърли в един виртуален свят това, което му е забранено в реалния.

Пред GAFAM има и рискове. Прекъсване на технологичните вериги или умора на потребителите може да доведе до ново раздаване на картите. Но е трудно да си представим ежедневие без интернет, смартфон или доставки по домовете.

Не трябва да забравяме и китайските технологичнти гиганти BATX, акроним от Baidu, Alibaba, Tencent и Xiaomi, които придобиват все по-голям размах в международен план и събуждат сериозни притеснения в GAFAM.

Превод Георги Саулов




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"