Тесла влезе в клуба на предприятията, които се оценяват на повече от 1 трилион долара. Цената на акциите на автомобилния производител, създаден от Илон Мъск се покачи с 12,66% на 25 октомври, след като бе обявено, че фирмата за отдаване на коли под наем Херц е направила поръчка за 100 000 електрически автомобила.
В края на деня акциите на Tesla се търгуваха за 1 024,86 долара (около 882 евро) и борсовата капитализация на групировката достигна 1 029 млрд долара (886 млрд. евро). Само Apple, Microsoft, Google и Amazon в момента струват по-скъпо. А пък Tesla се оценява 12 пъти повече от най-големия производител на автомобили в САЩ General Motors, съобщава в свой репортаж Franceinfo.
Илон Мъск още по-богат
Основателят на Tesla, който вече е най-богатият човек в света, увеличи още малко богатството си. Милиардерът прибави към сметката си 36,2 млрд долара според Bloomberg Billionaires Index. При затварянето на борсата в Ню Йорк в понеделник богатството му се изчислява на 289 млрд. долара, което е значително повече от това на Джеф Безос (193 млрд. долара) и на Бернар Арно (163 млрд долара).
Същевременно модел на Tesla стана най-продаваният автомобил в Европа. Това се случва за първи път с електрически автомобил. Кризата в сектора, породена от недостига на компоненти, въобще не засегна Tesla.
През септември продажбите на Tesla модел 3 изпревариха тези на Рено Клио и Дачия Сандеро. И това въпреки цената от близо 44 000 евро за базовия модел.
Този успех се обяснява с трудностите, които изпитват традиционните производители като Рено, Пежо-Ситроен и др. „Европейският автомобилен пазар е силно засегнат от недостига на компоненти и за най-големите конструктури става все по-трудно да произвеждат автомобили“, обяснява икономистът Флавиан Ньови директор в автомобилния институт Сетелем.
Успех въпреки цената
Проблемите на европейските производители водят до увеличаването на цените или до удължаването на срока за закупуване на нова кола. Европейският пазар се сгромоляса през септември като се върна към равнищата от 1995 г. От ситуацията се възползва Tesla, която въобще не е засегната от недостиг на компоненти. „Те имат контрола върху софтуера на компютритеq монтирани на техните коли“, обяснява Ньови. „И когато е необходимо някакъв компонент да бъде видоизменен, те могат по-лесно да се приспособят, отколкото традиционните производители“. При това положение не цените, които варират между 44 000 и 120 000 евро, ще отблъснат клиентите.
В крайна сметка Tesla успя със специфичния си дизайн да привлече клиентела, за която не е проблем да отдели 40 000-50 000 евро за закупуването на нов автомобил.
Тази тенденция все повече ще се засилва. „Потенциалът за ръста на компанията е в развитието на по-евтини модели, които ще бъдат по-достъпни. Това е стратегия, която е добре обмислена, преценена и която функционира много добре“, допълва Ньови.