fbpx

Сега, когато краят на двигагателите с вътрешно горене е обявен за 2035 г., много автомобилисти си задават въпроси. Ще падне ли цената на електрическите автомобили? Ще бъдат ли затворени бенцзиностанциите? Забраната на продажбата на коли на бензин и дизел ще стане реалност след някакви си десетина години. Но за Фабиан Ньови, икономист и директор на Observatoire Cetelem, много въпроси остават без отговор, става ясно от негово интервю за Capital.fr*

Каква е вашата гледна точка по решението на Европейския парламент да се забрани продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене през 2035 г.
Електрическият автомобил е прекрасно средство за подобряване на качеството на въздуха и намаляването на замърсяването в центровете на градовете. От тази гледна точка това е голямо предимство. Въпросът, който се поставя е дали предлагането само на електрически автомобили е добър избор. Не мисля, че дизеловите автомобили са голям екологичен проблем. Определено, разумният избор беше да се предлага по-голямо разнообразие.

Според вас, дали това решение не е твърде радикално?
Още веднъж искам да подчертая, електрическият автомобил има своето място в големите градове, но използването само на електрически автомобили поставя много икономически, индустриални и екологически въпроси, които остават без отговор. Направени ли са проучвания какво ще бъде тяхното въздействие? Какви ще бъдат последствията за заетостта в промишлеността? Често ни казват, че ще се създадат много работни места в гигафакторите (предприятия на Тесла за производство на литиево-йонни батерии), но ако за създаването на едно работно място трябва да се ликвидират две-три други, то крайният резултат е отрицателен. Не трябва постфактум да се поставят въпросите за последиците от вече приетите решения.

Ще се усложни ли продажбата на коли втора употреба?
Това вече се случва на някои места. Ако сте собственик на стар дизелов автомобил, продажбата му ще бъде по-трудна, ако живеете в голям град, в който има зони с ниски емисии на отработени газове, отколкото в район, в който няма ограничение за движението. Вече е ясно, че тези коли втора употреба няма да могат да се движат в големите градски центрове или използването им ще бъде силно ограничено.

Това няма ли да доведе до спадането на цената на тези автомобили?
В зависимост от местоживеенето, развитието на законодателството естествено води до промяна в стойността на автомобилите. Колкото повече ограничения има за движението на даден автомобил, толкова по-трудно той ще бъде продаден и съответно цената му намалява. Но това е въпрос, на който трудно може да се отговори, защото има много параметри, които трябва да се отчитат, а законодателството е твърде изменчиво. Припомнете си, че преди 13 години правителството гласува първия пакет мерки по опазване на околната среда Grenelle**, който насърчаваше закупуването на дизелови автомобили с екологичен бонус. Днес дизелът е силно критикуван. За съвсем кратко време се минава от едната крайност в другата.
Т.е. изглежда невъзможно да се прогнозира какво ще се случи в близките 12-13 години. И ако гледаме ситуацията днес, цените на колите втора употреба дори имат тенденция на увеличаване поради дефицита на микрочипове, който намалява наличните за продажба нови автомобили.

Завоят към само електрически автомобили ще доведе ли до затварянето на бензиностанции в краткосрочен план?
Сигурно е, че техният брой ще се намали в процеса на постепенното сперане от движение на автомобилите на бензин и дизел. Но не мисля, че това ще стане веднага. Все пак има 35 млн. коли с двигатели с вътрешно горене, които се движат по нашите пътища. Този автопарк ще продължи да съществува още дълго време, дори след крайния срок 2035 година.

Това решение на Европейския парламент няма ли да ускори въвеждането на акциз върху електроенергията?
Това е въпрос, на която само държавата може да отговори. Но естествено се поставят много въпросителни относно приходите в хазната, свързани с горивата. Това е много важен финансов поток както за държавата, така и за органите на местната власт. Днес никой не говори за това, за да не се плашат онези, които искат да преминат на електроавтомобили. Но не виждам как държавата ще се лиши от десетки милиарди евро данъчни приходи, които постъпват ежегодно в хазната. Ще трябва сегашният акциз да бъде заменен с нещо друго.

Ахилесовата пета на електроавтомобилите днес е прекалено високата им цена. Очаквате ли спадането ѝ в обозримо бъдеще?
Трябва добре да се разбере, че автомобилната индустрия е индустрия на масовото производство. Колкото повече коли продава един производител, толкова повече неговите производствени разходи намаляват и толкова повече той може да намалява продажната цена. Този механизъм винаги е действал по този начин и се очакваше, че същото ще се случи и с електрическите автомобили. Проблемът е, че сега е рисковано да се залага на това, защото съществува голяма неяснота относно цените на първичните суровини. Днес констатираме, че те много се увеличиха, което от своя страна доведе до ръст на продажните цени на електроавтомобилите, независимо от тяхната марка.
Рискът е, че през 2035 г. ще имаме електроавтомобили на твърде висока за повечето семейства цена. Трябва да сме убедени, че тези коли ще бъдат финансово достъпни. Няма никакъв смисъл да се произвеждат модели, които никой не може да купи. Това виждаме и днес: без държавната помощ (екологичният бонус от 6 000 евро) няма да има продажби на електроавтомобили.

Краят на двигателите с вътрешно горене ще отслаби ли европейските производители срещу китайската конкуренция?
Технологията за двигателите с вътрешно горене се владее от европейските и американските марки. Но не и от китайците, за които те остават висока технологична бариера, особено по отношение на спазването на екологичните норми. Но тази защитна бариера ще падне в резултат на решението на Европейския парламент. От този момент Европа ще се превърне в основна цел на азиатците, които се специализираха в електроавтомобилите. Когато купуваме елктрически автомобил, изнасяме добавена стойност към Китай.
Предизвикателството за европейските марки е да произвеждат батерии на конкурентни цени по отношение на азиатския пазар. Това обаче е трудно постижимо като се има предвид, че китайците са 20 години напред в тази област.

Мислите ли, че хората ще продължат да нямат голямо доверие в китайските марки?
Не мисля, че хората ще се въздържат да ги купуват. Те си казват, че щом колите са допуснати за продажба в Европа, то нормите и регламентите са спазени, най-вече по отношение на краш-тестовете. Когато на пазара ще има само електрически автомобили, клиентите все по-често ще си поставят въпроса какво да купят, след като китайските коли са хубави и с 10-15% по-евтини. Все още не сме стигнали до този момент, но това ще се случи много бързо.

Много французи се колебаят да минат на електроавтомобили поради липсата на станции за презареждане. Мислите ли, че проблемът ще бъде решен в близките години?
Изграждането на инфраструктурата не върви с бързи темпове, но в крайна сметка ще стигнем дотам. Смятам, че до 2035 г. ще имаме съответната мрежа за презареждане. Важният въпрос обаче е за консумацията на електроенергия. Днес ни обясняват, че трябва да намалим прекалената консумация на енергия, защото не разполагаме с необходимите производствени мощности. А ще имаме ли достатъчно производствен капацитет, за да захраним за в бъдеще милионите електрически автомобили? Това наистина е една голяма въпросителна.

*Превод Георги Саулов
** Grenelle – поредица от политически срещи, организирани във Франция през септември и декември 2007 г., които имаха за цел да се вземат дългосрочни решения за опазване на околната среда и устойчивото развитие, по-специално да се възстанови биоразнообразието и да се намали отделянето на парникови газове.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"