fbpx

Текстът на Матиас Свенсон в „Svenska Dagbladet“ е публикуван във връзка с дебата за плоския данък в Швеция и работното гостуване на икономиста доц. Красен Станчев за срещи с членове на Риксдага

Когато се обсъждат данъчни реформи, очевиден стремеж е данъчното облагане да стане по-унифицирано. Аргументите за това често са за ефективност. Много удръжки и различни данъчни нива създават неудобство и нежелано адаптиране. Предприемачите могат да спечелят повече от адаптирането към системите, отколкото от разработването на по-добри продукти и услуги.

Съществува и основно чувство за справедливост в единното данъчно облагане. Двама души, които печелят една и съща сума, не трябва да плащат различни суми от доходите си като данъци.

Нито пък хората трябва да понасят различни данъчни тежести поради избора си на потребление. Тогава държавата контролира индиректно чрез данъчната система как живеят хората. Защо човекът, който обича да танцува и се присъединява към танцова група, която днес трябва да плаща 25 процента ДДС за преживяването си, докато човекът, който вместо това отива на рок концерт, плаща 6 процента?

С други думи, това, което наричаме плосък данък, единно данъчно ниво, често е желателно поради съображения както за ефективност, така и за справедливост.

Това прозрение трябва да се разшири до данъците върху доходите. Дори за тях справедливостта се увеличава със същото данъчно ниво, а не с днешното прогресивно данъчно облагане. Например, някой, който получава много различни години като доходи, не трябва да плаща повече от някой, който има по-равномерно развитие на заплатите. Нито домакинствата, които живеят с една заплата, трябва да плащат повече данъци от тези, които живеят с две. И тези, които печелят най-много, пак плащат най-много.

Икономистът Красен Станчев направи преглед на 21 държави с плосък данък за Асоциацията на данъкоплатците в доклада си „Плоски данъци върху доходите“. Едно нещо, което той отбелязва, е, че такива системи са склонни да носят повече данъчни приходи. На левите, които са слепи за справедливостта на еднаквото данъчно облагане на доходите, това поне би трябвало да се хареса.

Въпреки това, аспектите на справедливостта трябва незабавно да станат по-ясна част от шведската данъчна дискусия. Увеличаването на възрастта за пенсиониране доведе до непредвидените последици, че родените през 1957 г. и пенсионираните тази година са ударени с по-високи данъци от родените преди и след това. Това не са малки суми, а до 3000 шведски крони на месец. Въпреки това Зелената партия е единствената партия, която искаше да коригира тази грешка в пролетния бюджет.

Финансите и данъците са пренебрегнати части от сътрудничеството на Tidö*. За съжаление, други са тези, които трябва да платят за този недостатък. Някои може да плащат дори повече от други.

*Споразумението Тидо е политическо споразумение на партиите от Риксдага от десния блок (Шведски демократи, Умерена партия, Християндемократи и либерали) за назначаване на Улф Кристерсон от Умерената партия за министър-председател на Швеция и кабинета Кристерсон като правителство на Швеция след общите избори през 2022 г. Името Tidö Agreement идва от Tidö Castle във Västmanland, където четиримата партийни лидери договориха споразумението




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"