Ден след като Институтът за пазарна икономика изчисли, че правителственият държавен бюджет за 2024 година ще струва средно 12 622 лв. на всеки български гражданин и пусна традиционната си разходна бележка, икономистите представиха различен поглед към държавните финанси с Алтернативния бюджет на ИПИ за 2024 г. За 21-вa поредна година Институтът представя Алтернативен бюджет с ниски данъци и реформи за по-ефективно управление…
Предложението на ИПИ е израз на убедеността ни, че държавната намеса и преразпределение през бюджета трябва да са ограничени, публичните разходи трябва да са ефективни, а процесът на бюджетиране – предвидим и прозрачен.
Алтернативата на ИПИ представя идеи за по-ниски данъци, по-ефективни публични разходи и повече свобода за предприемачи, инвеститори и граждани. Политики, които превръщат тези идеи в реалност могат да променят страната. Управлението трябва да се фокусира върху необходимото за постигане на бърз икономически растеж, основан на развитие на човешкия капитал, инвестиции за по-висока производителност и конкурентоспособност, които да наредят България сред богатите и проспериращи страни в Европа с високи доходи и шансове за всеки.
С Алтернативния бюджет на ИПИ предлагаме:
Насърчаване на инвестициите и изсветляване на заетостта. България е изправена пред редица предизвикателства – затягане на паричната политика в развитите икономики, риск от рецесия в еврозоната, енергиен преход в условия на война, наред с неблагоприятни демографски процеси, свиващи работната сила. Нивото на инвестициите е изключително ниско през последните повече от десет години, като по дял на бруто капиталообразуването от БВП България е на опашката сред страните от Централна и Източна Европа. Същевременно успешни и печеливши в страната компании в момента разпределят над 15 милиарда лева дивиденти годишно – огромен ресурс, който може да се превърне в продуктивни инвестиции. Към това се добавя и предизвикателството за допълнително облагане на част от компаниите, извършващи дейност у нас за целите на въведения минимален корпоративен данък. Само за десетилетие с близо 1 милион е намаляло населението в работоспособна възраст – и това при исторически рекордно ниска безработица.
Решението, което ИПИ предлага с алтернативния бюджет, е данъчен стимул за инвестиции, заетост и повишаване на доходите.
- Предлагаме нулев данък за реинвестираната печалба чрез 100% амортизация в първата година за инвестиции в машини, съоръжения, оборудване и технологично обновление. Инвестициите са основен фактор за разширяване на производствения потенциал на икономиката в дългосрочен план. Те са нужни за дългосрочна трансформация в посока висока продуктивност и повишаване на добавената стойност.
- Намаление на осигурителната тежест с 10 пункта. В резултат очакваме ръст на нетните доходи на работещите с около 33% спрямо 2023 година (при около 14% в базовия сценарий, на който залага рамката на правителството). В резултат очакваме увеличение на заетостта в частния сектор на икономиката и изсветляване на заетост, доходи и потребление. Комбинация от стимули като по-ниски осигуровки и по-ефективна работа на приходните администрации ще доведе до много по-добри резултати в намаление на укриването на доходи.
- Мерки за свиване на бюджетния дефицит. Комбинацията от намалената данъчна тежест, насърчаваща инвестициите, растежа и повишаването на доходите, с реформи за по-ефективни разходи и подобряването на събираемостта на приходите е предпоставка за премахване на бюджетния дефицит и избягване на нарастване на държавния дълг. Алтернативата на ИПИ включва редица мерки, стъпващи на няколко принципа:
- Поддържане на ниски данъчни ставки с широка данъчна основа – премахване на привилегии и преференции, включително диференцирани ставки и изключения за различни заинтересовани групи;
- Намаляване на субсидиите;
- Съкращаване на неефективни разходи чрез структурни реформи и опростяване на регулации;
- Съобразяване на разходите за персонал и издръжка на публичния сектор с демографските тенденции и възможностите за умно използване на нови технологии и електронни услуги.
Свиване на дефицита в тригодишен хоризонт. Краткосрочният ефект от прилагането на пакета мерки в алтернативата на ИПИ е намаляване на разходите с 5 450 млн. лева и намаляване на данъчната тежест с 2 250 млн. лева, което свива дефицита на касова основа за 2024 г. с 3 200 млн. лева до 1,5% от прогнозния БВП. Приходите нарастват с 8,5% спрямо очакваното за 2023 г., а разходите – с 4%.
Пълният ефект от предложението води до свиване на дефицита до 0,8% от БВП през 2025 г. и балансиране на бюджета през 2026 г. В резултат, вместо постепенно нарастване на публичния дълг до 28.3% от БВП през 2026 г. според бюджетната прогноза на правителството, дългът остава относително непроменен на нива от около 22% от БВП за целия период.
- По-ниски разходи – 5450 млн. лева (2,7% от БВП)
- По-ниски приходи – 2250 млн. лева (1,2% от БВП)
- По-нисък касов дефицит – 3200 млн. лева (1,5% от БВП)
- Консолидацията е резултат от задържане на нарастването на разходите (те остават по-високи от 2023 г!)
По време на презентацията икономистът от ИПИ Лъчезар Богданов коментира, че с прилагане на представените мерки се очакваме бюджетният дефицит да се свие до нула за 2026 година. Ако правителството успее да събере таксата от „Газпром“ (20 лева за мегаватчас за пренос на природен газ през страната) и да обложи печалбите на „Лукойл“, тези два прихода премахват дефицита в бюджета още през тази година. Редица правителства обаче са омеквали пред интереси на различни бизнеси и затова не можем да говорим, че тези приходи ще бъдат събрани, изтъква Богданов.
За дългосрочно ускоряване на растежа, което да нареди България сред богатите страни в ЕС в обозримо бъдеще, са необходими и по-дълбоки реформи и усилия в следващите години, включително:
- Повече инвестиции и по-висока заетост в конкурентоспособни бизнеси;
- Привличане на високотехнологични глобални лидери и трансформация на българската икономика;
- По-ефективно работеща администрация, премахване или опростяване на регулации;
- Социални разходи, насочени към нуждите и подкрепящи устойчиво социално включване, изравняване на възможностите и намаляване на бедността;
- По-ефективно управление на публичните системи чрез промяна на моделите на финансиране за обвързване на с резултат, добавена стойност и качество.