През 2022 г. 26% от хората на възраст от 16 до 74 години в ЕС са преминали онлайн курс или са използвали онлайн учебни материали, като това е намаление с 2 процентни пункта (pp) в сравнение с 28% през 2021 г., сочат данни на Евростат в проучване, посветено на Международния ден на образованието, който се отбелязва на 24 януари.
Онлайн курсовете са удобен начин да научите нещо ново или да задълбочите знанията си по конкретна тема, например да подобрите езиковите си умения, да разширите професионалните си квалификации или просто за забавление, коментират авторите на проучването. По време на пандемията от COVID-19, когато хората бяха насърчавани да ограничават социалните контакти, онлайн курсовете бяха безопасна алтернатива за образование и обучение и набраха популярност. С облекчаването на социалните ограничения обаче популярността на онлайн курсовете намалява.
През 2022 г. Финландия има най-висок дял (50%) в ЕС на хора на възраст от 16 до 74 години, участващи в онлайн курс или използващи онлайн учебни материали. Следват Испания (42%), Швеция и Холандия (и двете по 40%0).
В другия край на скалата провеждането на онлайн курсове или използването на онлайн учебни материали не е много разпространено в Румъния (8%), България (11%) и Полша (15%). През 2021 година данните за България са малко по-високи (12%), но отново заедно с Румъния сме в дъното.
Като цяло участието в онлайн обучение е намаляло в сравнение с 2021 г. През 2022 г. делът на хората, които провеждат онлайн курсове или използват онлайн учебни материали, е намалял във всички държави от ЕС с изключение на Финландия (+5 процентни пункта през 2022 г. в сравнение с 2021 г.), Хърватия (+ 1 процентен пункт) и Чехия и Италия (и двете без промяна). Най-голям спад е регистриран в Словения (-7 п.п.), Люксембург (-6 п.п.) и Белгия, Естония, Австрия и Швеция (всички -5 п.п.).