Продажбите на нови коли с двигатели с вътрешно горене в Европа се сринаха през второто тримесечие, докато хибридните и електрическите продължават да завладяват пазара, пише Capital.fr.
Продажбата на автомобили с бензинови двигатели спаднаха с 22,2% на годишна база до 909 000 броя, което представлява 38,5% от продадените в Европейския съюз нови коли през второто тримесечие, според данните публикувани на 20 юли от Асоциацията на автопроизводителите.
Дизеловите автомобили спаднаха на всички пазари до 409 000 продажби в ЕС (-27,7%) и представляват само17,3% от общя брой на продажбите срещу 20,2% през същия период на миналата година. В значителна степен спадът на двигателите с вътрешно горене се дължи на дефицита на микрочипове. Общият брой на продажбите на автомобили в ЕС е спаднал през първото шестмесечие с 14% спрямо същия период на 2021 година.
Дефицитите спъват продажбите
Около 4,6 млн нови автомобили са били продадени в ЕС, но всички основни пазари бележат двуцифрен спад. Продажбите на хибридни автомобили се стимулира от бонусите, които отпускат на купувачите правителствата и от активната кампания на производителите, но се спъват от дефицита на микрочипове и от общата икономическа конюнктура. При тях също се наблюдава лек спад от 2,2%. През тримесечието има спад в Италия и Германия в унисон с цялостния европейски пазар, но все пак се наблюдава ръст във Франция, Испания, Белгия и Полша.
В рамките на съюза, делът на хибридните автомобил продължава да се увеличава и достигна 22,6% от продажбите. Зареждащите се хибриди (които са съоръжени с малка електрическа батерия, която се зарежда от мрежата) запазиха тенденцията на спад, започнала в края на 2021 г. (-12,5%) като отстъплението им е особено видимо в Германия и Франция. Те са силно критикувани, защото действителното ниво на отделения СО2 при тях се доближава до това на бензиновите и дизеловите автомобили. На тях се падат 8,7% от продажбите или 206 000 продадени коли.
Завой към електрическите автомобили
Единствената категория автомобили, която бележи ръст (+11%) с 243 000 продажби са 100% електрическите. Темповете на завладяването на пазара от тях също бележи спад поради проблемите с доставките. На тези автомобили се падат 9,9% от ощия брой на продажбите – не особено голям дял, който може да се обясни с трудностите с доставките, които изпитва един от лидерите на европейския пазар Фолксваген, тъй като някои от частите се произвеждат в Украйна. Продажбата на електрически автомобили на германската компания спаднаха с 13,5% през второто тримесечие, докато през първото имаха ръст от 33,6%.
България е една от малкото страни в съюза, увеличила продажбите си на бензинови автомобили. През второто тримесечие на 2022 година са продадени 6894 автомобила, което е годишен ръст от 6,6%. За първите шест месеца ръстът спрямо година по-рано е още по-голям – 13,1% (12,676 броя).
При дизеловите коли България също отчита спад на продажбите – 15,6% за второто тримесечие и 14,8 на сто за първите шест месеца на годината.
При електрическите автомобили страната ни отбелязва 180% ръст на продажбите през второто тримесечие – 314 продадени автомобила. Продажбите на плъгин хибриди у нас спада с 6,7%, като са реализирани скромните 28 броя срещу 30 година по-рано.
Състоянието на пазара на електроавтомобилите все още е далече от целите на европейците. Държавите-членки на ЕС одобриха в края на юни проекта на Комисията да забрани де факто продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене за сметка на 100% електрическите автомобили от 2035 г. с цел да се сведат до нула емисиите на СО2 на новите коли. Това трябва да допринесе за постигането на задачите в областта на климата на континента, по-специално въглеродна неутралност до 2050 година. На автомобила, който е основното средство за придвижване на европейците, се падат малко под 15% от общите емисии на СО2 в ЕС.