fbpx

Бизнесът в САЩ бие тревога: търговската политика на Тръмп има смразяващ ефект в много индустрии

Несигурността, породена от заплахите на американския президент Доналд Тръмп за мита и неговата променяща формата търговска политика, започва да има смразяващ ефект в много индустрии, предупреждават фирмите, тъй като потребителите се отказват от всичко – от основни стоки до пътувания, отбелязва Ройтерс.

Взаимните мита на Тръмп срещу основните търговски партньори държат бизнеса, потребителите и компаниите на ръба, което кара компаниите да предупреждават, че може да се наложи да повишат цените, което може да увеличи инфлацията и да попречи на икономическия растеж.

Въпреки че Тръмп казва, че политиките му могат да причинят краткотрайна болка, опасенията за тяхното икономическо поражение се засилиха през уикенда, след като той отказа да прогнозира дали икономическата му политика ще доведе до рецесия. В понеделник подобни страхове подхраниха разпродажба на фондовия пазар, която изтри почти 5 трилиона долара от пика на S&P 500 миналия месец, когато Уолстрийт подкрепяше голяма част от дневния ред на Тръмп.

Говорейки след затварянето на пазара в понеделник, главният изпълнителен директор на Delta Air Lines предупреди, че икономическите притеснения сред потребителите и бизнеса вече вредят на вътрешните пътувания. „Видяхме, че компаниите започнаха да се отдръпват. Корпоративните разходи започнаха да спират“, изтъква изпълнителният директор Ед Бастиан пред CNBC в понеделник. „Потребителите в дискреционния бизнес не обичат несигурността“, добавя той, цитиран от Ройтерс

Съкращенията на американците до дискреционните разходи повалиха акциите на авиокомпаниите във вторник и с всеки изминал ден в корпоративния свят се увеличават доказателствата, че хаотичното прилагане на тарифите на Тръмп предизвиква предпазливост на главната улица. Очаква се Тръмп да разговаря с около 100 изпълнителни директори на редовна среща на Бизнес кръглата маса във Вашингтон, влиятелна група, която включва шефове на големи американски компании от Apple до JPMorgan Chase и Walmart.

Последният кръг от тарифи на Тръмп – 25% налози върху вносната стомана и алуминий – влиза в сила в сряда. Митата ще се прилагат за милиони тонове стомана и алуминий, внесени от Канада, Бразилия, Мексико, Южна Корея и други страни, които са влизали в САЩ безмитно по силата на изключения. Тръмп обеща, че тарифите ще бъдат прилагани „без изключения“ в ход, който се надява да помогне на затруднените индустрии на САЩ.

Във вторник той съобщи, че удвоява планираните мита върху целия внос на стомана и алуминий от Канада, като общият им размер достига 50%, в отговор на провинция Онтарио, която налага допълнителна такса от 25% върху електроенергията, която изнася за Съединените щати.

В публикация в Truth Social, Тръмп заплаши на 2 април „значително да увеличи“ митата върху колите, идващи в Съединените щати, „ако други впечатляващи дългосрочни мита не бъдат премахнати от Канада.“

Преди тези мерки, редица скорошни проучвания на бизнеса и потребителите в САЩ показват влошаване на настроенията, което, ако се запази, може да попречи на инвестициите и разходите на домакинствата. Националната федерация на независимия бизнес – лобистка група във Вашингтон, чиито членове твърдо подкрепиха Тръмп на изборите през 2024 г. – съобщи, че настроенията на малкия бизнес отслабват за трети пореден месец, изтривайки удара от изборната победа на Тръмп. „Несигурността е висока и нараства по много причини“, посочва главният икономист на NFIB Бил Дънкелберг, без да дава подробности.

Излязлото месечно проучване на Фед в Ню Йорк за потребителските очаквания в понеделник, също показва, че домакинствата стават все по-песимистични относно финансовите си перспективи през следващата година, както и по-висок дял от респондентите, очакващи повишаване на безработицата.

Бизнесът в САЩ като цяло посрещна избора на Тръмп с оптимизъм, подхранван от обещанията за дерегулация и намаляване на данъците. Но републиканците в Конгреса все още не са се споразумели за план, който би им позволил да намалят данъците и вместо това тази седмица са съсредоточени върху предотвратяване спиране работата на правителството, когато финансирането изтече в полунощ в петък.

Компаниите, чувствителни към промените в настроенията на потребителите и бизнеса, бият тревога за забавяне на търсенето на битови и промишлени стоки.

Германската Henkel, която произвежда продуктите за коса Sellotape и Schwarzkopf, заяви във вторник, че политиките на Вашингтон нанасят непропорционални щети на пазара на САЩ. Компанията, която произвежда и лепила, в момента вижда „нежелание“ по отношение на търсенето в САЩ както за потребителските, така и за индустриалните сегменти, е посочил главният изпълнителен директор Карстен Кнобел пред репортери.

Беше твърде рано да се определи количествено възможното въздействие върху бизнеса, тъй като ситуацията остава нестабилна, казва той.

Кристиан Шулц, заместник-главен европейски икономист в Citi, посочва, че нарастващите страхове за рецесия в САЩ ще направят живота на компаниите още по-труден. По думите му, на компаниите ще и им е по-трудно бързо да вземат инвестиционни решения в дългосрочен план.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"