fbpx

Държавата да помогне, купувайки акции от авиокомпаниите ни, призовава браншът

От март 2020 приходите на авиокомпаниите спаднаха със 70—75%, а от септември 2020 г голяма част от компаниите не получиха никакви постъпления, друга част рязко намалиха приходите си. Спадът на приходите в гражданското въздухоплаване спрямо 2019 г. достигна на места до 80-85%.

Това се казва в отворено писмо на Асоциацията на българските авиокомпании до премиера Борисов и министри от кабинета.

От бранша изтъкват, че въпреки посочения  целогодишен  спад на приходите и нееднократните призиви, единствената подпомагаща мярка за сектора е 60/40 плюс 290 лв. Дори тя в настоящия момент се оказва трудноизпълнима за голяма част от авиокомпаниите, базите за техническо обслужване и учебните центрове, защото те просто не могат да финансират своята част. По тази причина, на работодателите често се налага да се възползват от опцията да поддържат част от персонала си в неплатен отпуск за продължителен период, за да свият до максимална степен разходите си на средства.

Опасенията на асоциацията е, че дори да има съживяване на дейността през лятото на 2021г., някои авиокомпании не могат да оцелеят дотогава, защото отдавна не разполагат с финансови резерви.

Допълва се, че целогодишният спад е нанесъл тежки щети на авиокомпаниите и няма перспектива да се подобри. Същото е и съотношението в броя на превозените пътници, като тенденцията за възстановяване е през тази и следващите години да бъде един изключително бавен процес, стигащ по прогнози до 2024-2025 г.

Продължават да са на критичния минимум пътниците по редовни линии, а пътническите чартъри, особено след последните действия на здравните власти за ограничения и налагане на карантина за пристигащите пътници от трети страни, доведоха до незабавен отлив на вече резервирани за полети пътници и  анулиране на полетите от туроператорите. Практически, макар и слабо изразени в този период, полетните програми са прекратени.

Изтъква се и предупреждението на Международната асоциация за гражданска авиация /ИАТА/ за реалната опасност от масови фалити на авиокомпании до края на годината.

На този фон АБА отново отправя призив за активно подпомагане на авиобранша, и то с всички възможни инструменти, което много от страните вече успешно прилагат. Някои от европейските страни и САЩ, включително съпоставимите с нас Хърватска, Полша, Португалия, Румъния, Словения, осигуриха пряка държавна помощ за фирмите от авиосектора.

Подчертава се, че в условията на огромния спад на полетите, респективно и на приходите в гражданското въздухоплаване спрямо 2019 г., постоянните разходи се запазват, а експлоатационните разходи и инвестиции при изпълнението на полети се увеличават. Поддържането на състоянието на авиационната техника и високата квалификация на авиационния и авиотехнически и инженерен  персонал, както и снижаването на  риска от заразяване в самолетите, изискват непрекъснати финансови вложения.

Считаме, че ако искаме кризата да  не засегне разрушително авиационния сектор и безопасността на полетите, наложително е и у нас да се приложат следните нормативно допустими възможности:

  • увеличаване на капитала на дружествата чрез държавно закупуване на процент от новоемитираните акции с възможност за обратно изкупуване от сегашния собственик по номинал след приключване на кризисния период; приложен от  Луфтханза и други авиокомпании;
  • мярката 60/40 плюс 290 лв. за  2021 г. да се продължи до преодоляване на кризата с пандемията , или да се замени с мярка 80/0 за операторите от авиобранша, но отново с хоризонт до преодоляване на кризата;
  • подпомагане с използване на всички инструменти от „Временна рамка за мерки за държавна помощ в подкрепа на икономиката в условията на сегашното разпространение на COVID-19“, вкл. помощ с ограничен размер;
  • Разширяване възможностите на ОП „Иновации и конкурентоспособност“ за финансиране на фирмите от авиационния сектор;
  • Част от постъпленията по първоначалната вноска  на договора за концесиониране на летище София да се насочат към фирмите от авиобранша за осигуряване безопасността на полетите и поддържане летателната годност на самолетите.



Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"