fbpx

120 млн. лв. загуби прогнозира авиационният ни бранш

самолет

От Асоциацията на българските авиокомпании (АБА) изпратиха писмо до премиера Борисов и транспортния министър Желязков. Поводът е – по думите им – безпрецедентната криза в авиационния сектор както в световен, така и в национален мащаб, породена от усложнената епидемиологична обстановка, свързана с разпространение на СОVID-19 на територията на България.

АБА представлява интересите на основните български авиокомпании за пътнически и карго превози, учебно-тренировъчни центрове за пилоти и кабинен екипаж и бази за ремонт и поддръжка на въздухоплавателни средства.

По предварителни оценки на асоциацията към 25 март – само за месеците март, април и май, съгласно докладите от всеки неин член, очакваните преки финансови загуби са в общ размер от около 67 000 000 лв. (видно от таблицата). Посочената сума включва загубите на членовете на АБА от отменени полети, поръчки и курсове, както и разходи за заплати, осигуровки и данъци, като не е включен размерът на пропуснатите ползи, които към момента не могат да бъдат остойностени поради неяснотата относно евентуалното продължаване на кризата в сектора.

Изрично се подчертава, че част от членове („България Ер” АД, „Би Ейч Ер” ООД и „Бул Ер” ЕООД) не са в състояние към настоящия момента да предоставят дори предварителни данни за очакваните финансови загуби, тъй като динамиката на отменените полети и намаленият пътнико-поток не им позволяват да направят необходимите изчисления.

Независимо от това, по наши прогнозни данни към настоящия момент общите финансови загуби ще надхвърлят 120 млн. лева за бранша, изтъкват от АБА.

Добавя се, че предвид взаимната свързаност на процесите в гражданското въздухоплаване и авиационната индустрия като цяло, в същото положение на дълбока криза са и международните летища в Република България.

В този контекст от асоциацията изтъкват, че компенсационните мерки на правителството във формата 60:40 са крайно недостатъчни, за да осигурят оцеляването и запазването на авиационния сектор в България.

Мярката дори не би могла да бъде ползвана от всички членове на АБА, тъй като допустими бенефициенти са само авиокомпаниите, които извършват пътнически превози, но не и тези за карго превози, учебно-тренировъчните центрове за пилоти и кабинен екипаж и базите за ремонт и поддръжка на въздухоплавателни средства. Предвид неразривната им връзка и взаимозависимост за поддръжката на летателната годност на самолетите и поддържане на квалификацията на пилотите и кабинен състав на авиокомпаниите, от асоциацията считат, че би следвало да бъдат добавени към списъка на отраслите, посочени в проекта на ПМС, във връзка с кризата.

Изхождайки от спецификите на сектора, АБА предлага да се обмисли предоставянето на следните облекчения от икономически, финансово-данъчен и административен характер:

  • авиокомпаниите за карго превози, учебно-тренировъчните центрове за пилоти и кабинен екипаж и базите за ремонт и поддръжка на въздухоплавателни средства да могат да се ползват от анонсираната мярка за поемане от страна на НОИ на 60% от осигурителния доход на съответните работници/служители в засегнатите предприятия;
  • да се обмисли възможност за допълнително финансово стимулиране на българския авиационен сектор чрез механизми за директни субсидии за компаниите, данъчни облекчения за приходите и разходите за присъщите им дейности (в съответствие с приетата от ЕК Временна рамка за мерки за държавна помощ в подкрепа на икономиката в условията на сегашния епидемичен взрив от COVID-19) и др. подобни.



Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"