fbpx

ЕС на път да въведе такса „въглерод“ върху вноса от трети страни

Евродепутатите гласуваха за реформа на пазара на въглерод две седмици, след като бяха отхвърлили първи вариант на този ключов за климатичния план на ЕС текст. Основното е въвеждането на въглеродна такса върху вноса от трети страни и постепенното премахване на безплатните квоти за производителите, пише в свой анализ RFI.

Преди две седмици беше първото гласуване в Страсбург, но евродепутатите не успяха да постигнат съгласие заради разногласията по въпроса за премахването на безплатните квоти. Тези безплатни квоти, чиято неефективност е остро критикувана от Сметната палата на ЕС, представляват „право да се замърсява“, което се предоставя на западните производители с цел да бъдат предпазени от силната международна конкуренция.

Те ще бъдат заместени от бъдещия „граничен механизъм за регулиране на въглерода“. Това ще бъде такса въглерод върху вноса от трети страни по европейските цени на въглеводородните емисии и ще засегнат най-замърсяващите отрасли: производство на стомана, алуминий, цимент, торове и електроенергия.

За постигането на компромис се предвижда поетапно премахване на безплатните квоти по една съвсем не стръмна скала: само 7% от правото на замърсяване ще бъдат премахнати през 2027 г., после 9% през 2028 г., 15% през 2029 г., 19% през 2030 г. и накрая 25% през 2031 и 2032 година.

Промишлените предприятия ще продължат да получават безплатни квоти за производството си, предназначено за трети страни, които нямат сравнима такса върху въглеродните емисии и при условие, че се ангажират да правят „зелени“ инвестиции.

Разширяване на въглеродния пазар върху четири нови отрасъла

Друга важна част от споразумението е разпростирането на пазара на СО2 върху морския, автомобилния и въздушния транспорт и строителството на офис сгради.

Понастоящем европейският въглероден пазар покрива само 40% от емисиите на 27-те страни членки. С новия механизъм за гранични такси ЕС се надява да намали с повече от 50% емисиите си СО2 до 2030 г. спрямо 1990 г., обещание, което е записано в европейската „зелена сделка“.

Компромисът постигнат в европарламента ще позволи пълното прилагане на граничната въглеродна такса през 2032 година. Текстът включва и по строг предпазен механизъм срещу рязкото повишаване на цените на въглеродните емисии, както и ограничаването на достъпа на банките до този пазар с цел борба срещу спекулата.

Индустриалците се опасяват от повишаване на производствените цени

Според Съюза на европейските индустриалци AEGIS Europe, текстът застрашава износа и инвестициите в Европейския съюз, но и преди всичко „милиони работни места“.

Конкретно европейските производители, които са на пазара на въглеродните емисии, ще бъдат изложени на опасността от международната конкуренция. Безплатните квоти, които ще бъдат поетапно премахвани, ще им позволят да не прибягнат до раздуване на цените и по този начин да останат конкурентноспособни.

Днес един тон СО2 надхвърля 80 евро на въглеродния пазар. Това рискува да взриви цените в сектори, в които производителите вече се сблъскват с високите цени на енергията и суровините. Това се отнася преди всичко за производството на алуминий и цимент.

В Брюксел обещават да се погрижат за замърсяващите отрасли и да се борят срещу „климатичния дъмпинг“. Принципът е да се повишат цените на замърсяващите продукти, идващи от трети пазари, като от една страна вътрешните продукти се облагат по не толкова стриктни екологични норми, а от друта – вносителите трябва да отговарят на същите климатични изисквания, както и европейските предприятия.

Без съмнение, това е оръжие за делокализация, считат в Европейската комисия. Но трябва да се внимава да не се отслабят допълнително най-малко развитите страни в света. При всички случаи това е проект за коренна реформа за осъществяването на „зелената сделка“, плана на ЕС за опазването на климата. Остава той да бъде одоборен от страните-членки.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"