fbpx

Ферари увеличава продажбите си въпреки кризата

Известната в целия свят марка се готви през тази година да подобри рекорда си по продажби. Непреходна, нейната магия продължава да действа. Ето защо, обяснява в свой коментар Capital.fr.

Да се сгънеш на две, за да влезеш в купето. Да се намъкнеш в твърде ниската седалка. Да предвидиш тапи за уши, за да не оглушееш от двигателите V8 и V12, които реват на няколко сантиметра от облегалката ти. Накрая, да се откажеш от багаж и да забравиш за съществуването на думата куфар. Който сяда зад волана на едно Ферари трябва да знае, че условията са спартански. Разбира се, последните модели на фирмата от Маранело, като Portofino M или la Roma, в по-голяма степен отговарят на изискванията на времето с комфортните си седалки и тъчскрийните си.

Но не за това истинските „фераристи“ са готови да похарчат цели състояния. „Това са по-скоро страстни привърженици на продукта и на марката, с които те са в пълно съгласие“, казва Ерик Нойбауер, собственик на фирма-лицензиран дистрибутор на Ферари.

И наистина, „cavallino rampante“ (изправеното конче) е нещо различно в автомобилния свят. Но то непрекъснато носи печалби и изглежда, че няма какво да го забави. И така, през миналата година, в разгара на пандемията, експертите прогнозираха най-лошото за италианското бижу. В продължение на седем седмици, заводът в Маранело в провинция Емилия Романя, истинско архитектурно произведение на изкуството, дело на Ренцо Пиано и Жан Нувел, трябваше да спре производството. Но благодарение на турбо ускорение в края на годината фирмата се измъква без съществени загуби. Наистина продажбите в света спаднаха с 10% в сравнение с 2019 г., но в Европа, водещият пазар за Ферари, те се покачиха с 9%. За сравнение тези на основните ѝ конкуренти спаднаха: Бентли с 10% и Астън Мартин с 39%.

Оборотът на най-високо оценяваната марка в света спадна само с 8% на 3,46 млрд. евро, а печалбата – с 13% до 609 млн. евро. „Ферари отново доказа своята стабилност“, заяви Джон Елкан, президент на Ферари и наследник на фамилията Анели при публикуването на данните през февруари.

През 2021 г. внукът на известния съсобственик и президент на Фиат Джани Анели отново намери повод да се похвали. Въз основа на регистрираните продажби през първото шестмесечие (5 456 автомобила, с 32% повече от предишната година) Ферари е на път да подобри рекорда си от 10 000 продажби от 2019 г. като преследва целта 4,3 млрд. евро оборот.

Черешката на тортата е, че клиентите купуват в последно време най-скъпите и най-рентабилните автомобили на Ферари като Monza SP1 (едноместен автомобил, който развива 300 км/ч) и SP2 (двуместната версия); специални неоретро серии с умопомрачителни цени от повече от 1,5 млн евро; 812 GTS, съоръжени с двигател V12 с 800 к.с. (448 000 евро); SF90 Stradale, първият хибрид на марката (1 000 к.с.!) с цена 443 000 евро. Без да се включват, разбира се, някакви си 30 000 евро екологичен малус.

Всичко това е добре за печалбата: фирмата очаква увеличение за тази година между 22,6% и 23,7%. След като се появиха на борсата през януари 2016 г. с цена 46 евро, през миналия откомври акциите на Ферари се търгуват при цена 193 евро.

Но как магьосникът от Маранело успява да взриви така калкулаторите? На първо място е позиционирането му на пазара. Ферари може по-скоро да бъде отнесено към луксозните продукти, околкото към продуктите на автомобилната индустрия. Този „Хермес на четири колела“ се цели към свръхбогатата клиентела, която, според изследване на World Wealth Report, е около 20 млн. души в целия свят през последната година. И тук въобще не става въпрос за пазарене за цената. Тази група богаташи, които разполагат с финансови активи над 3 млн долара, се разширява непрекъснато.

Изследването на World Wealth Report не е единственото. Според Credit Suisse групата на ултрабогаташите, които разполагат с активи над 50 млн. долара, също се увеличава от 173 620 души през 2019 г. до повече от 215 000 в края на 2020 г., т.е. ръст от 24%. Накратко, богатството на най-заможните продължи да се увеличава и по време на пандемията. И Ферари се възползва от това. Средната възраст на купувачите на тези болиди е 35-55 години, а в Китай – 32 години.

На второ място марката има привлекателна сила като никоя друга по света, свързана с ограничения брой на нейните продукти. За 74-годишното си съществуване Ферари е произвел по-малко автомобили, отколкото Порше е продал през последната година. Енцо Ферари, основателят на фирмата през 1947 г., закупена 22 години по-късно от Фиат (днес тя се е еманципирала от него) е създателят на тази стратегия. Създателка на стойност, тя му позволи да финансира истинската си страст – автомобилните състезания. Това е двоен удар, защото благодарение на известността, получена чрез състезанията Ферари не е похарчил нито цент за реклама…

Президентът на фирмата през периода 1991-2014 г. Лука Кордеро ди Монтеземоло продължи по този царски път. „Истински привърженик на лукса, той искаше да породи очакване и желание и затова ограничи производството до 8 000 коли годишно“, припомня Жан-Люк Бросар, вицепрезидент по развойната дейност в Стелантис, който работеше във Ферари като директор на проекта coupé-spider между 2002 и 2005 г.

Навремето доставката се осъществяваше около 24 месеца след поръчъката. За да се избегне спекулацията и за да се предотврати възможността клиентът да препродаде по-скъпо колата дори преди да я е получил, собственикът заложи редица клаузи в договора за покупко-продажба. Той предвижда, че производителят има право на първо изкупуване на колата на първоначалната ѝ цена в случай, че… „Търсенето винаги превишава предлагането“, казва един търговец от Монако. „В случай, че автомобилът е с добър цвят (червен, жълт, или в краен случай черен), той може да си запази цената, ако е на малко километри“.

превод Георги Саулов




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"