Франция активно търси компенсиране на високите цени на газа и горивата

Франция активно търси компенсиране на високите цени на газа и горивата

Френският министър-председател Жан Кастекс беше обявил на 30 септември замразяването на цените на газа за около 5 млн абонати, (от които 3 млн. на регулирани цени), за да отговори на непрекъснатото им повишаване в последните месеци. „Цените на газа скочиха 6 пъти в сравнение с 2019 г.“, отбеляза премиерът пред телевизионния канал TF1. Действието на този ценови щит трябваше все пак да приключи през април 2022 г. Разчетите бяха, че „към тази дата цените трябва да се сринат“.

Седем месеца в повече

Цената на газа ще бъде замразена „през цялата 2022 г., а не само до април“, обяви Кастекс вчера в централната новинарска емисия на TF1, като наблегна на високите котировки на световните пазари. „Експертите ни казват, че истинското понижение ще бъде значително по-бавно от предвиденото и ние поехме нашата оговорност да блокираме цените през цялата 2022 г.“, обясни решението си премиерът, цитиран от Franceinfo.

Според плановете на правителството от началото на 2023 г. потребителите ще плащат малко по-скъп газ, за да могат неплатените от абонатите суми през 2022 г. да бъдат постепенно възстановени на доставчиците. Но потребителитe няма сами да поемат тази тежест, тъй като една значителна част ще бъде покрита от държавния бюджет. Все още обаче не е ясно какво ще бъде съотношението.

Малките дистрибутири на прага на фалита

Като изключим големите дистрибутори, останалите изпитват големи трудности със скока на цените. Тези, които досега се възползваха от предимствата на свободната конкуренция, трябва сами да се справят с предизвикателството и практически изчерпват възможностите си да предлагат по-изгодни цени на клиентите си. Някои доставчици са принудени да отказват нови клиенти, за да не увеличават разходите си. Редица от тях могат да стигнат дори до фалит. Няма място за паника обаче за малките дистибутори. Предвидени са възможности за прехвърляне към друг оператор.

Ожесточени критики от дясно и от ляво

Междувременно стана ясно решение за еднократно обезщетение от 100 евро – отговорът на френския министър-председател за справянето с взривното покачване на цените на горивата и за запазването на покупателната способност. Тази мярка бе обявена от него също в четвъртък по TF1, съобщава Le Monde.

Правителството избра решението да похарчи 3,8 млрд евро, за да подпомогне всички французи, които печелят по-малко от 2000 евро месечно, независимо дали притежават автомобил или не. „Това е обезщетение за средната класа“, обобщи премиерът. Но не закъсняха реакциите както от дясно, така и от ляво.

Добре че идват президнтските избори“, отбелязва иронично Ксавие Бертран, кандидатът на десницата. „Трябваше да чакаме до втората половина на октомври, за да се решат накрая на един жест. Но в какъв свят живеят?“ Като подчертава, че тази мярка е позитивна, той настоява за „допълнителни мерки“ и по-специално намаляването на данъците. „Не е нормално държавата да пълни касата си в момент, когато портмонето на французите се изпразва“.

Сенаторът Брюно Ретайо нарича това „нов празен чек, финансиран от дълга, който с нищо не допринася за решаването на проблемите с покупателната способност“.

Крайната десница също критикува обезщетението от 100 евро, като го нарича твърде скромно и твърде закъсняло. „Правителстовото не разбира нищо от страданията на французите“, заявява временният председател на Националния съюз (бивш Национален фронт) Жордан Бардела. „Правителството ни замазва очите с чек от 100 евро, докато 60% от цената на бензина се формира от данъци. Това е пълна заблуда“. В своя профил в Туитър кандидатката за президент на Националния съюз Марин Льо Пен отбелязва, че „само намаляването на ДДС върху газа, електричеството и горивата ще позволи облекчаването на покупателната способност на всички домакинства преди зимата“.

От ляво кандидатката на Социалистическата партия Ан Идалго, също в Туитър, разглежда мерките на Кастекс като „импровизация, която не отговаря на нивото на французите, които се борят да свържат двата края всеки месец. Повтарям още веднъж: в извънредна ситуация са необходими извънредни мерки: драстично временно намаляване на данъчната тежест върху горивата“. Във време на криза ДДС върху бензина трябва да бъде намален от 20% на 5,5%.

Според Евродепутата Манюел Бомпар от Франс Енсумиз (Непокорна Франция на Жан-Люк Меланшон) „мярката чек за средната класа е „самоделка“. Има едно много по-просто решение – незабавното замразяване на цените на горивата. Г-н Кастекс успя да направи това, макар и много късно, с цените на газа, но поне показа какъв е начинът. Достатъчно е само да се каже, че се замразяват цените на бензина, за да спрат да се покачват“.

Освен това правителството „би трябвало да постави въпроса за приноса на тези, които си напълниха джобовете от началото на година. Говоря за доставчиците. Тотал през 2020 г. е раздал дивиденти в размер на 7,6 млрд евро“, изтъква още Бомпар.

Генералният секретар на синдиката „Форс Увриер“ Ив Вейрие приветства мярката като положителна, но изразява безпокойстото си, че тя „залага на това, че покачването на инфлацията ще е временно“.

От своя страна президентът на l’UFC-Que choisir (асоциацията на потребителите) Ален Базо критикува мярката като „не незабавна, не справедлива и не целенасочена. С цел да се направи нещо просто, се приема мярка, която не държи сметка за реалните разходи, тъй като хората, които не ползват автомобил ще получат по 100 евро, докато за тези, които карат много, 100-те евро не могат да покрият разходите“.

***
превод Георги Саулов




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"