По време на подписването на договора между китайската автомобилна индустрия и френската държавата, министърът на икономиката Бруно Льо Мер се обяви дискретно в полза на китайските инвестиции във Франция. Той подчертава отново позицията си за преминаване към 100% електроавтомобили и припомни целта Франция да произведе 2 милиона от тях до 2030 г., пише latribune.fr.
„BYD е добре дошла във Франция и китайската автомобилна индустрия е добре дошла във Франция“, изтъква Бруно Льо Мер по време на пресконференцията след подписването на договора между автомобилната индустрия и правителството. Изданието коментира, че това изказване силно контрастира с напрежението около огромните субсидии, които Китай предоставя на своите компании за производството на електрически коли, а и идва в момент, когато китайският президент Си Дзинпин е на посещение във Франция.
Министърът на икономиката кани китайските производители да произвеждат във Франция, като припомня възможностите за данъчни облекчения за бизнеса, записани в новия договор с отрасъла, както и конкурентните цени на електроенергията за предприятията от сектора. „Плащаме енергията два пъти по-скъпо, отколкото в Китай или Съединените щати“, се оплаква Люк Шател, президент на Plateforme automobile, най-голяма организация в сектора, цитиран от latribune.fr.
Китайският автомобилен гигант BYD, който изпревари Tesla по брой продажби на електроавтомобили в края на 2023 г., вече обяви, че ще построи през 2025 г. в Унгария първия си завод в Европа. Предвижда изграждането на втори и дори на трети. Това е заявено от генералния мениджър на компанията в Европа Стела Ли в края на април. „Ще проведем срещи с различни правителства“, казва тя. А сред страните, които могат да приемат тези нови заводи бяха посочени Германия, Италия… и Франция.
Да бъдем страна производителка, а не потребителка
Това беше достатъчно да се съживят надеждите за приемане на китайски заводи и съответно на техните инвестиции. Тъй като Бруно Льо Мер ясно заяви, че иска Франция „на производството, а не на потреблението“, като уточнява, че „това ще ни позволи да запазим нашата индустрия и нашите способности и да изграждаме нови заводи“. Така министърът на икономиката потвърди амбициите на Еманюел Макрон във Франция да бъдат произведени 2 милиона електрически автомобила до 2030 г..
В момента в страната се произвеждат 1,5 милиона автомобила. Следователно, за да се постигне целта на държавата, ще бъде необходимо да се върнат някои модели във френските заводи, но също така неизбежно ще бъде да се приемат други производители. Засега Renault обявява, че ще произвежда всичките си електрически модели във Франция, а Stellantis – 12, главно товарни и лекотоварни. Във Франция се сглобяват общо 20 модела електрически автомобила.
Остава един проблем: производството в страната на малките коли, които обаче са най-голям брой. Бруно Льо Мер се опитва от миналата година да склони Карлос Таварес, шефа на Stellantis, да върне електрическия Пежо 208, произвеждан в момента в Испания, но без особен успех. Бъдещият електрически Ситроен C3 ще се произвежда в Словакия, както Dacia Spring на Renault, която за момента ще остане в Китай. Единствено R5 е изключение, но цената му ще бъде по-висока от тази на другите два модела.
Бруно Льо Мер също така подчертава, че китайските модели, произведени в Европа, ще отговарят на условията за екологичен бонус от 4000 евро за нови автомобили.
Никакво отстъпление от пътя към електромобилите
Подписването на този договор също беше и възможност да се премахне всякакво подозрение, че може да има отстъпление от датата 2035 г., когато трябва да бъде сложен край на продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене.
„Крайният срок е след 10 години, а не след няколко дни. Имаме 10 години, за да направим този преход. И не трябва да променяме курса в момента, в който започваме да постигаме успехи, а напротив“, подчертава Бруно Льо Мер.
Това изказване е в отговор на Франсоа-Ксавие Белами, ръководител на листата на Републиканците за изборите за Европарламент, който настоява за „отмяна на това решение в Европейския парламент, за да се спаси френската автомобилна индустрия“. Министърът на икономиката се противопоставя на това, заявявайки, че „продължаването на производството на коли с топлинни двигатели е най-добрият начин да останем напълно зависими от големите петролни компании и производителите извън ЕС, които изцяло са се ангажирали с производството на електрически автомобили“.
Latribune.fr отбелязва още, че в резултат на срещата в кулоарите са подписани множество търговски споразумения по време на разговорите между китайските и френските лидери. Сред подписаните 16 договора три се отнасят до батериите за електрическите автомобили и изграждането на станции за зареждане, но нито един не е свързан с изграждането на завод във Франция.