fbpx

Гафовете по „Тракия“ предварително замислени от възложителя

Строителните фирми на практика нямат друг избор, те са били заложници на управлението на държавата и общините. Това коментира пред БНТ министър Шишков в продължение на разкритията на лотове 2 и 3 на магистрала Тракия.

По думите му целият процес по възлагане на обществени поръчки на строителните фирми е на много ниско ниво – от самата държава и от общините. И основният проблем не е във фирмите, а във възложителя и начина на възлагане и управление на този процес

Шишков изтъква, че при направената проверка е установено, че в участъка Стара Загора – Нова Загора има по-малко липси в материалите, отколкото при лота Нова Загора –Ямбол, като първият участък е строен на по-висока цена от втория, като и при двата гаранционният срок е отминал.

Затова си мисля, че още при самото възлагане на тези цени, най-вероятно е било буквално замислено или предвидено всичко това, което установихме. Защото няма логика – второто трасе е с по-сложен релеф, а цената да е по-ниска“, разкри министърът и допълни, че договорът е на цена без да има елементи на пътя – т.е определя се сума, решава се, че тя трябва да стигне за строежа на пътя и се започват строителните дейности.“

Друг проблем при възлагането на строителните дейности, изтъкнат от министъра, е извършването на основни ремонти, представяни по документи като текущи, при които обаче няма фирма за надзор и се спестяват много пари от надзорните процедури.

Според регионалния министър се оказва, че поръчките са възлагани по технологични проекти, които дори не съществуват в правния мир, а дълги години в АПИ не е имало звено, което отговорно да контролира основните ремонти на пътищата.

Шишков коментира още, че фирмата – строител на лот 2 на магистрала „Тракия“ – „Трейс Груп Холд“АД е получила поръчката за ремонта на жълтите павета в София. И според него столицата е на път да загуби европейското финансиране за ремонта на центъра на града, осигурено по ОП „Региони в растеж“, която се управлява от МРРБ. Финансовата рамка, която министерството би трябвало да даде е 41 млн.лв, като 46 млн.лв е целият проект и съфинансирането от столична община е около 5 млн.лв.

„За да се усвоят парите, ремонтът на цялата централна градска част трябва да е готов и качествено извършен до март 2023“, каза още Шишков. Тепърва обаче  предстои пренареждане на жълтите павета, ремонтът на ул. „Шишман“ също продължава.

Междувременно от Българска браншова камара „Пътища“ разпространиха остра и пространна позиция, в която изразяват своето недоумение и възмущение от спекулативните твърдения, изнесени по повод лотовете на Тракия. Заявява се, че камарата категорично не приема обвинения за състоянието на пътните участъци Лот 2 и Лот 3 на автомагистрала „Тракия“.

Строителите заявяват, че са изненадани от разпространените внушения за некачествено изпълнение на участъците от магистралата, без наличието на официални данни от проведения преди дни лабораторен анализ.

Според тях има множеството некомпетентни в техническо отношение твърдения, като иронично отбелязват, че би трябвало да публикуват около 300 страници от учебниците по пътно строителство и Техническите спецификации, действащи в България.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"