fbpx

Името Наполеон Бонапарт: печелившият бизнес, който завладя света

Продажби на търг, филми, сериали, литература… Независимо дали е възхвалявана или осъждана, фигурата на Наполеон I носи печалби, изтъква репортаж на capital.fr*

Споменът за императора е доходоносен. За това свидетелства продажбата на емблематичната черна двурога шапка на Наполеон I за 1,9 милиона евро. Това се случи на аукцион за продажбата на предмети, принадлежали на императора. Сумата далеч надхвърли оценките на ауционната къща Осена (между 300 000 и 400 000 евро). Жан-Пиер Осена, нейният собственик, не крие радостта си: „По време на тази продажба всички рекорди бяха счупени, с клиенти, идващи от Финландия, Гватемала… Надявам се, че Ридли Скот ще има същия успех като нас с филма си!“, сподели той пред Le Parisien. Двеста години след смъртта му и няколко дни преди излизането на биографичния филм на Ридли Скот, посветен на императора, името и митът около него днес представляват процъфтяващ бизнес.

Трябва да се каже, че има защо. Споменът за епопеите на Ноплеон витае както във Франция, така и в чужбина. Неговата личност подхранва легендата за малък корсиканец с главозамайващ възход, за владетел с многостранни гениални способности, които са направили от него невероятен военен стратег. „За французите, по-специално, той е и този, който е успял да развее победоносния трикольор над цяла Европа“, казва Натали Петито, историк, специалист по Наполеоновия период. Славата на Бонапарт не се ограничава само до Франция. В произведението си Who’s Bigger двама американски програмисти от Google са се забавлявали да класират историческите личности според тяхната значимост. Наполеон се нарежда на второ място, непосреднствено след Исус Христос…

Реликви, които се продават за милиони евро

Предмети, свързани пряко или косвено с императора, влудяват аукционните зали и предизвикват ожесточени битки между колекционерите. През 2007 г. на търг, организиран от къщата Осена, сабя, носена от Бонапарт в битката при Маренго, беше продадена за 4,8 милиона евро, включително и таксите. През 2014 г. южнокорейски бизнесмен купи друга двурога шапка за 1,8 милиона евро. През 2017 г. златен лист от прочутата корона, с която е бил коронясан императорът, беше продадено за 625 000 евро. За кичур от косата му бяха дадени 7700 евро през миналата година при начална цена от 1200 евро. В повечето случаи предметите се продават за суми, надхвърлящи значително техните оценки.

Манията по Наполеон не е от вчера, но тя се засили по време на честванията на 200-годишнината от рождението му през 1969 г. и придоби нов размах за двестагодишнината на империята през 2004 година. Собствениците, потомци на фамилии от империята, тогава се възползваха от тази треска, за да пуснат някои предмети в продажба, което позволи да се очерта профилът на новите купувачи – азиатски и руски колекционери, запленени от този издигнал се от нищото човек. „Дори най-патриотично настроените руснаци вече не виждат в Наполеон завоевател, а велик политик, дори романтичен герой“, твърди Владимир Преснов, директор на музея, посветен на битката при Бородино.

Под въздействието на възпоменания, бестселъри или изобилна филмография за него, „Наполеон отново стана модерен“, отбеляза в интервю за Express Пиер-Жан Шалансон, голям френски колекционер на вещи на императора, който видя как наполеоновият пазар просто се взриви пред очите му. Отварят се нови пазари, по-специално в Африка и Южна Америка.

При всяка двестагодишнина се появяват нови последватели

И това беше още преди 200-годишнината от смъртта на Бонапарт през 2021 година. „Годината на Наполеон“ с огромния брой публикации, изложби, търгове (ключът от стаята, в която е починал, обявен за 5000 евро, беше продаден за 92 000 евро) и полемики, потвърди жизнеността на пазара на Империята. Войната за и против честването на императора само подклажда страстта на колекционерите.

Като оформя сам детайлите на собствения си мит, Наполеон в известен смисъл е комуникатор, изпреварил времето си. През живота си той използва изкуството, за да поддържа култа към своята личност с ярки картини. Сещаме се за „Бонапарт, пресичащ прохода Голям Сен Бернар“ или за „Коронацията на Наполеон“, в прослава на Империята и войнските подвизи на нейния ръководител. Само използването на разпознаваемото му облекло (появете се само за миг с двурогата шапка и с ръка в джоба на жилектака и ще ви обвинят веднага, че се мислите за Наполеон) би накарало всеки маркетинг директор да позеленее от завист.

След смъртта му, възхвалата на императора продължава в живописта (Наполеон е най-изобразяваният държавен глава от следреволюционната епоха), литературата (повече от 80 000 книги, написани за него), киното (повече от 700 филмови продукции), да не говорим за произведените безбройни предмети, свързани с него… Безкрайно митологизиране? Конкурсът на Евровизия през 1974 г. беше спечелен от групата АВВА с песента Waterloo, а диригентът беше облечен като Наполеон. Шатобриан беше предупредил още на дремето: „Жив, той изпусна света; мъртъв – го притежава“.

*Превод Георги Саулов




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"