В пространно съобщение до медиите екипът на ICGB, осъществяващ изграждането на интерконектора Гърция – България, информира, цитиран от Blacksea-Caspia, че „проектът продължава с добри темпове, като всички основни дейности по изпълнението му напредват значително от началото на годината, въпреки усложнената обстановка, предизвикана от глобалното разпространение на COVID-19“.
В същото време обаче става ясно, че от 182-километровото трасе готовите участъци, положени в траншеята, са едва 90 км.
Съобщава се, че към края на месец май заварените участъци достигат 145 км от общата дължина на трасето. Теренът е изцяло разчистен, разнесени са над 170 км тръби в подготовка за последващи дейности. Обратното засипване и провеждането на тестове за непрекъснатост на изолацията в готовите участъци протичат по план.
Потвърждават се и прогнозите, че съоръжението ще бъде въведено в търговска експлоатация през лятото на следващата година, най-късно до 1 юли. Прави се уточнението, че договорът за проектиране, доставка и строителство се изпълнява спрямо одобрения актуализиран график с краен срок за завършване през декември 2021 г.
След това обаче предстоят редица задължителни процедури и изпълнение на законови задължения преди въвеждане в търговска експлоатация, които отнемат между 4 и 6 месеца: процедура по издаване на разрешение за ползване, изграждане на система за търговско диспечиране, пълно лицензиране на проектната компания за дейността по пренос на газ на територията на двете държави (Гърция и България), сертифициране на ICGB като оператор на преносна мрежа и въвеждане на модела на независим преносен оператор.
От компанията отново обръщат внимание, че предстои преминаването на газопровода под коритото на река Марица и под язовир „Студен кладенец“, което е една от най-трудните дейности по изграждане на интерконектора. Сложният процес ще бъде извършен посредством хоризонтално насочено сондиране – той е определен по проект като най-благоприятен метод от екологична гледна точка.
Дейността е възложена на подизпълнител, с който има съответен договор – френската компания Horizontal Drilling International (HDI), световен лидер в бранша.
Разбираме още, че времевият прозорец за извършване на дейността е съобразен с изискванията по ОВОС и с естествения жизнен цикъл на животинските видове в региона. Подготвителните дейности за първия сондаж при река Марица вече са стартирали и се очаква в началото на лятото екипите да започнат със самото пресичане.
В съобщението си ICGB припомнят, че сключването на договора за строителство на интерконектора е от края на 2019 година. И тук е редно да обърнем внимание, че проектът IGB е обявен за национален проект по смисъла на Закона за държавната собственост, получавайки подкрепата на българското правителство още през далечната 2011 година, като един от поводите е газовата криза от зимата на 2010-та, а ОВОС-ът (оценка на въздействието върху околната среда) отнема повече от две години, но все пак е окончателно приключен през ноември 2013 г.
В заключение от компанията обясняват отново, че забавянето на строителните дейности и одобреното актуализиране на строителния график със срок края на 2021 г. се дължи на обективни причини, свързани с глобалната пандемия от коронавирус, и не води до преки загуби.
Създаденото алтернативно обходно трасе през гръцката система и Сидерокастро дава временно решение за обслужване на договора с Азербайджан до пускане на IGB в търговска експлоатация.
Припомняме обаче, че прогнозираното сериозно увеличение на цената на природния газ от юни месец е мотивирано и с факта, че „Турски поток“ ще бъде в ремонт и намалените количества суровина ще увеличат търсенето, а с това и цената.