Китай е поверил на държавна фирма, фокусирана върху отбраната, да транспортира милиони барели венецуелски петрол въпреки санкциите на САЩ, съобщава Ройтерс. Според агенцията това е част от сделка за компенсиране на милиарди долари дълг на Каракас към Пекин.
China National Petroleum Corp (CNPC) спря да превозва венецуелски петрол през август 2019 г., след като Вашингтон затегна санкциите срещу южноамериканския износител. Но суровината продължава да намира пътя си до Китай чрез търговци, които преименуват горивото като малайзийско, съобщава още Ройтерс.
От ноември 2020 г. China Aerospace Science and Industry Corp (CASIC) превозва венецуелски суров петрол с три танкера, които е придобила същата година от PetroChina. Петролът се съхранява в резервоарни съоръжения, които също са поети от PetroChina.
Трите цистерни CASIC се зареждат във Венецуела с активни транспондери, което позволява проследяване от трета страна, показват данните на Eikon.
Фирмата е откарала 13 товара, превозващи общо около 25 милиона барела петрол, включително два кораба, които трябва да пристигнат в Китай през септември, според графиците за товарене на венецуелската държавна петролна фирма PDVSA и данните за проследяване на танкери от Refinitiv и Vortexa Analytics.
13-те пратки, на стойност около 1,5 милиарда долара по формулирани цени за водещия суров петрол Merey на Венецуела, са били обявени за „суров петрол“ на китайските митници, без да се уточнява произходът, информира един от източниците на агенцията.
„Тези доставки са стриктно под контрол на правителството, като CASIC е определен да транспортира петрола като плащане за компенсиране на дълга на Венецуела (към Китай)“, се изтъква в информацията.
При приблизително 42 000 барела на ден, тези доставки са увеличили общия венецуелски петрол за Китай до около 420 000 барела на ден между януари и юли тази година, което се равнява на около 3% от потреблението на Китай, според Ема Ли, анализатор във Vortexa, която проследява подобни потоци.
Официално Китай не е докладвал за внос на суров петрол от Венецуела от октомври 2019 г.
CASIC, който стартира през 1956 г. като научноизследователско звено в областта на отбраната, разработило първата китайска ракета, през десетилетията се разрасна до отбранителен конгломерат, специализиран в космическите технологии.
Структурата е избрана и за действия в областта на петрола, защото е политически мощна и има ограничена глобална финансова експозиция, което го прави по-малко уязвим от санкции.
Петролът, доставян от CASIC, се консумира предимно от независими китайски рафинерии, които все повече разчитат на по-евтиния суров петрол от Иран и Венецуела, а отскоро и от Русия, за да поддържат дейността си.
Една от тези рафинерии съобщава, че петролът им е бил предложен на цена от 8 долара за барел под референтния суров петрол Брент след складиране, срещу отстъпка от над 30 долара за суров петрол с подобно качество, продаван като малайзийски износ.
„Това е по-скъпо, но е добре, че правителството сега поема отговорността за тези венецуелски доставки, което ни спестява много логистични главоболия и рискове, свързани със санкции“, заявява един от мениджърите на рафинера, цитиран от Ройтерс.