fbpx

Мини-Шенген за България и Румъния. Възможно ли е да се отмени граничният контрол между двете държави?

Препубликуваме репортажа на PRESShub от блога “Мостът на приятелството

След отхвърлянето на присъединяването на България и Румъния към Шенгенското пространство на 8 декември поради опозицията на Австрия и Нидерландия, превозвачите от двете страни призоваха за създаването на така наречения „мини-Шенген“. Това означава премахване на граничния контрол между България и Румъния.

След решението на Съвета по правосъдие и вътрешни работи (СПВ) Националният съюз на автомобилните превозвачи в Румъния (UNTRR) заяви, че автомобилният транспорт, който е най-големият износител на услуги в Румъния, е най-засегнатият икономически отрасъл.

Румъния и България се присъединиха заедно към Европейския съюз и винаги са се обединявали, за да влязат заедно в Шенгенското пространство, и е необходимо да продължат съвместните усилия за присъединяването им към Шенгенското пространство. В този дух на солидарност Съюзът на автомобилните превозвачи в Румъния призовава румънското правителство, заедно с българското правителство, спешно и прагматично да решат въпроса за опростяване до степен на премахване на граничния контрол между двете страни“, се казва в съобщение за медиите на организацията.

Българските превозвачи призоваха за същото: премахване на граничния контрол между България и Румъния

Ако сега България и Румъния не могат да бъдат в Шенгенското пространство, правителствата на двете страни трябва да премахнат граничния контрол“, се казва в изявление на Камарата на автомобилните превозвачи в България (КАПБ), цитирано от Agerpres.

Организацията заявява, че подкрепя становището на Националния съюз на автомобилните превозвачи на Румъния (UNTRR), че с блокирането на присъединяването на двете страни към Шенгенското пространство правителствата на двете страни трябва да работят заедно за премахване на граничния контрол между тях.

И в двете страни транспортният сектор е важен за икономиките им. Транспортната индустрия в България и Румъния пострада значително от протекционистичните мерки, въведени от ЕС в името на пакета „Мобилност I“. Целта е ясна – да се намали конкурентоспособността не само на превозвачите в двете страни, но и на икономиките им като цяло“, се казва още в съобщението на КАПБ.

Според българските автомобилни превозвачи неприемането в Шенгенското пространство е „удар по бизнеса, по всички, които пътуват, и по шофьорите на тежкотоварни автомобили, които са принудени да чакат с часове и дни на границата“.

„Мини Шенген“ между Румъния и България ще покаже, че зоната всъщност не е маргинална.

Партньорът на PRESShub в България, “Мостът на приятелството”, проучи идеята за така наречения „мини Шенген“, т.е. за премахване на граничния контрол между Румъния и България – решение, което може да бъде взето от правителствата в Букурещ и София.

Идеята ще бъде от голяма полза за превозвачите, за трафика на пътуващите между двете страни, например румънските туристи, които прекарват лятната си ваканция в Гърция, и т.н. Смятам, че тази инициатива трябва да бъде сериозно обмислена, тъй като тя действително ще донесе ползи. Тя трябва да бъде представена по някакъв начин като пряко свързана с усилията на двете страни за интегриране в Шенген и в същото време трябва да бъде продадена като стъпка към присъединяване към Шенген, показвайки колко голяма е солидарността между двете страни и че е възможно да се премахне доста твърдата и дебела граница, разделяща двете страни“, заяви Серджу Мишкою, професор по политически науки във Центъра по европеистика на Университета „Бабеш-Боляй“ в Клуж-Напока.

Серджу Мишкою смята, че един „мини Шенген“ между Румъния и България би означавал сближаване към европейския дух.

Тъй като маргиналните пространства никога не се обединяват, те са в конфликт и са маргинални, защото зависят от централните пространства. Този мини Шенген между Румъния и България ще покаже, че тази зона не е маргинална. Това е зона, която може да бъде оперативно интегрирана вътрешно, а това означава, че са налице всички механизми за интегрирането на тази зона в по-голямото Шенгенско пространство“, казва политологът.

Загуби в размер на 200 евро на камион, на граничен пункт

Изпълнителният директор на Българската камара на автомобилните превозвачи Димитър Димитров е на подобно мнение, тъй като според него поради контрола между двете страни ежедневната загуба на превозвач, който държи камиона и шофьора си на границата, е най-малко 200 евро.

От години настояваме трафикът по българо-румънската граница да бъде облекчен, а мерките не са свързани само с влизането в Шенген. Създаването на мини Шенген е само част от мерките, които са от най-различно естество. Понастоящем на този граничен пункт са съсредоточени изключително голям брой проверки. Огромната част от тези проверки са напълно ненужни“, каза Димитър Димитров в диалог с “Моста на приятелството”.

Директорът на КАПБ смята, че отхвърлянето на присъединяването на България и Румъния към Шенгенското пространство е истинска подигравка.

„В общи линии те казаха: „За нас сте никои, независимо дали отговаряте на условията или не“, „Ще вземем всекиго и по всяко време“.“

Предложение и от румънски евродепутат

Евродепутатът от Националнолибералната партия Мариан Жан Маринеску заяви, че ще предложи създаването на зона за свободно движение между Румъния и България.

Вчера, по време на дебата, имах още едно предложение. Попитах комисар Илва Йохансон какво мисли за един малък Шенген – зона за свободно движение, между Калафат-Видин или Гюргево-Русе. Затова Румъния и България трябва да премахнат границата помежду си. Мисля, че това би било много по-голям шамар, но хубав. Премахваме границите – така или иначе имаме сигурни външни граници, защо да държим камиони на границата между двете страни“, казва Мариан Жан Маринеску пред G4Media.

Запитан дали европейските органи трябва да участват в подобно решение, или то може да се вземе на местно ниво, евродепутатът Мариан Жан Маринеску отговори: „Не мисля така. Ето защо имам и писмен въпрос към комисията точно по този въпрос – някой да каже, че това не е позволено или че е проблем. Мисля, че нещата опират до решение на двете държави и това би бил различен отговор от техните (на Австрия – бел. ред.) действия. Техните действия са с много ниско качество. Така че подобно нещо е немислимо, а ние отговаряме с нещо висококачествено. Създаваме зона за свободно движение и това е всичко, като, разбира се, продължаваме да настояваме да се присъединим към Шенген.“

За повече мнения относно „мини Шенген“ прочетете статията „Йон Ликсандру за Моста на приятелството“: Отделянето от България НЕ е добра идея, защото имаме много работа за вършене заедно.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"