fbpx

На денонощни опашки поляците чакат запасяване с въглища

В жегата в края на лятото в Полша, десетки коли и камиони се нареждат на опашка във въглищната мина Lubelski Wegiel Bogdanka, тъй като домакинствата, страхуващи се от недостига през зимата, чакат дни и нощи, за да се запасят с гориво за отопление, а опашките напомнят за комунистическите времена, пише Ройтерс в свой репортаж.

57-годишният Артур, пенсионер, пристига с кола от Свидник, на около 30 км от мината в източна Полша, надявайки се да купи няколко тона въглища за себе си и семейството си.

Днес бяха поставени тоалетни, но няма течаща вода“, разказва той след три нощи, прекарани в малкия си червен хечбек сред пълзяща опашка от камиони, трактори, теглещи ремаркета и частни коли.

Това е извън въображението, хората спят в колите си. Спомням си комунистическите времена, но не ми е минавало през ума, че можем да се върнем към нещо още по-лошо.“

Домакинството на Артур е едно от 3,8-те милиона в Полша, които разчитат на въглища за отопление и сега са изправени пред недостиг и скокове на цените, след като Полша и Европейският съюз наложиха ембарго върху руските въглища след нахлуването на Москва в Украйна през февруари.

Полша забрани покупките с незабавен ефект през април, а съюзът задължи те да бъдат премахнати до август.

Докато Полша произвежда над 50 милиона тона от собствените си мини всяка година, вносните въглища, голяма част от които от Русия, са „основна храна“ за домакинствата поради конкурентните цени и факта, че руските въглища се продават на бучки, по-подходящи за домашна употреба.

Нарастващото търсене принуди „Богданка“ и други контролирани от държавата мини да ограничат продажбите или да предложат горивото на индивидуални купувачи чрез онлайн платформи в ограничени количества. Артур, който не пожела да назове пълното си име, каза, че е събрал документи от цялата си фамилия с надеждата да вземе наведнъж цялото количество полагащи се въглища.

Мината планира да продаде гориво за около 250 домакинства в петък и ще продължи продажбите през уикенда, за да намали времето за чакане, заявява пред Ройтерс Дорота Чома, говорител на мината „Богданка“. Ограниченията са въведени, за да се предотврати натрупването.

Подобно на всички полски въглищни мини, “Богданка“ обикновено продава по-голямата част от въглищата, които произвежда, на електроцентрали. Миналата година тя е продала по-малко от 1% от продукцията си на индивидуални клиенти, така че няма логистика да продава гориво директно на купувачи на дребно.

Лукаш Хорбач, ръководител на Полската търговска камара на търговците на въглища, изтъква, че спадът на руския внос е започнал през януари, когато Москва е започнала да използва железопътни линии за военен транспорт.

Но основната причина за недостига е ембаргото, което влезе в сила незабавно. То обърна пазара с главата надолу„, коментира той пред Ройтерс.

През последните години Полша е най-шумният критик на политиката на ЕС в областта на климата и твърд защитник на въглищата, които генерират до 80% от електроенергията. Но добивът на въглища непрекъснато намалява, тъй като разходите за добив на по-дълбоки нива се увеличават.

Потреблението на въглища се запази като цяло стабилно, което доведе до постепенно нарастване на вноса. През 2021 г. Полша е внесла 12 милиона тона въглища, от които 8 милиона тона идват от Русия и се използват от домакинствата и малките отоплителни централи.

През юли Полша нареди на две контролирани от държавата компании да внесат няколко милиона тона гориво от други източници, включително Индонезия, Колумбия и Африка, и въведе субсидии за собствениците на жилища, изправени пред удвояване или утрояване на цените на въглищата от миналата зима.

До 60% от тези, които използват въглища за отопление, могат да бъдат засегнати от енергийна бедност“, казва Хорбак.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"