Анализът на Гордън Кер и Джон Бътлър е публикуван в IREF Europe
Откакто за последен път бе коментирано за мнението на ЕЦБ относно цифровата валута на централната банка (CBDC), множество централни банки са предприели изследвания за проектиране, управление и продажба на CBDC. Към януари Атлантическият съвет изброява 103 централни банки, които имат изследователски проекти, 16 са в етап на доказване на концепцията, има 14 пилотни и 4 напълно стартирани CBDC.
Има единодушие по някои основни характеристики; всички схеми са базирани на мобилен телефон. Всички отхвърлят зависимостта от интернет: потребителите трябва да могат да харчат „офлайн“, при условие че е наличен телефонен сигнал, въпреки че по-късно в процеса ще се извърши онлайн валидиране. Отвъд тези основи обаче има огромно разминаване в дизайнерските характеристики, включително разделение между централизирани версии и децентрализирани, базирани на блокчейн схеми.
Възраженията срещу CBDC пораждат загриженост относно неприкосновеността на личния живот, държавното наблюдение на разходите, както и опасения, че централните банки могат – чрез предотвратяване на тегленето на пари в брой от банкови депозити – да определят дълбоко отрицателни лихвени проценти и по този начин да спестяват данъци през задната врата. Нито един от проектните документи, които прочетохме, не обмисля премахването на парите в брой, но е очевидно от досегашния опит, че CBDC са непопулярни и без пълното премахване на парите в брой, ще трябва да бъдат наложени огромни стимули като задължителни CBDC за получаване на пенсии и социални помощи използване за подобряване.
Въпреки тази непопулярност, проектът на ЕЦБ е в напреднал стадий и без съмнение асимилира всички отзиви до момента. Това несъмнено ще информира действията относно трите основни въпроса в основата на дизайна на бъдещо цифрово евро на централната банка: i) техническа структура, ii) участие на частния сектор и iii) аспекти на представяне, как да се продава CBDE.
По-долу се обобщава обратната връзка от пилотни проекти и стартирани схеми по тези три основни въпроса (но игнорираме Китай и Зимбабве – тоталитарни режими). След това разглеждаме последните публикации на ЕЦБ и обмисляме как най-добре може да се продължи напред.
- Технически проект
Най-важният въпрос за дизайна е дали да се децентрализира воденето на записи и/или валидирането на транзакции. Шестата по население държава в света, Нигерия, има напълно пуснат базиран на блокчейн CBDC към септември 2022 г. Въпреки значителната правителствена популяризация, усвояването е слабо – само 6% от нигерийците са имали e-Naira портфейл и 98% от тях никога не са били използвани до май 2023 г. Централната банка на Нигерия преди това беше забранила криптовалутите, така че изглеждаше непоследователно издаването на базирана на блокчейн e-Naira4.
Швеция, Израел и няколко други страни остават фенове на блокчейн. Много е възможно някои централни банки да вярват, че биткойнът е успешна алтернативна валута. Това вярване обърква пазарната стойност на биткойн с неговата функция. Книга от 2023 г. на Боб Сийман „The Coinmen“ цитира данни на Федералния резерв, за да покаже, че към началото на 2022 г. по-малко от 0,3 процента от всички биткойн транзакции са били покупки на стоки и услуги; преобладаващото мнозинство бяха просто сделки от фиат или друга криптовалута във или извън биткойн. Има оскъдни доказателства, че базираната на блокчейн криптовалута може да функционира като използваема валута. Банката на Израел може би признава това и изглежда променя решението си, като наскоро заяви, че продължаващите подобрения в израелската система за цифрови банкови плащания поставят под въпрос необходимостта от CBDC шекел.
По-голямата част от проектите и пилотните проекти са централизирани, а не базирани на блокчейн. Бахамските острови се считат за пионер на CBDC в демократичните страни, след като пуснаха своя пясъчен долар през 2020 г. Той обаче се оказа непопулярен – настоящият обем на пясъчните долари е еквивалентен на около 0,2% от традиционните пари в обращение. Финансовото приобщаване, казано по друг начин, предлагането на банкова услуга за хора без банкови услуги, е често цитирана мотивация за CBDC проекти. Докато Бахамските острови са силно банкирано общество, Ямайка не е така. Банката на Ямайка има напълно пуснат CBDC, JAM-DEX, от лятото на 2022 г. И все пак вземете Бахамските острови с около 0,2% от кеша, поставяйки под въпрос дали CBDC наистина са решение, което все още търси проблем.
- Участие на частния сектор
Не е изненадващо, че нито един от проектите не показва апетит на централната банка да взаимодейства директно с потребителите. Всяка пилотна и стартирана схема включва множество роли за частния сектор. Уругвайското електронно песо, пуснато пилотно за 6 месеца от ноември 2017 г., нае IBM за управление на аспекта на кол центъра/обслужване на клиенти, RedPagos, местно образувание от тип PayPal, за управление на интерфейса fiat към e-Peso, още една различна местна компания за внедряване и управление на основната технология и две допълнителни местни компании за двата портфейла – един портфейл за мобилния телефон на потребителите и втори „системен“ портфейл – предназначен да гарантира псевдонимност – криптиран на системно ниво, така че плащанията да не са клиент на клиент , но се проведе в системата на централната банка, за да се сведе до минимум рискът от проследимост на контрагента. По наше мнение електронното песо беше умело проектирано да успокои, доколкото е възможно, възраженията на „големия брат“ срещу CBDC. И въпреки това се провали и нищо съществено не беше обявено от 2018 г.
III. Продажба на CBDC на граждани
На скорошно събитие в мозъчния тръст OMFIF в Лондон, ентусиазирани участници в панела приеха тактиката да се преструват, че премахването на парите в брой е неизбежно и да правят фалшиви твърдения, че CBDC коригират недостатъци в съществуващите платежни системи.
ЕЦБ е изправена пред трудна борба при продажбата на CBDE на правителствата и обществеността на 20 държави-членки на еврозоната. Освен това CBDC на нито една демократична държава не може да се счита за успешен. Има тривиален обществен апетит. Предстоящ документ от водещия икономист Кевин Дауд изброява всички предполагаеми оперативни ползи от CBDC, но заключава, че те не предлагат предимства, които не могат да бъдат постигнати с помощта на съществуващите инструменти.
Публикуваните разсъждения на ЕЦБ от 2021 г
а) Първоначална обосновка
Обосновките на проекта на ЕЦБ бяха две; на първо място страхът, че криптовалутите и стабилните монети могат да намалят силата му. Но този страх се оказа силно преувеличен. Страхът беше конкретно за проект, наречен Libra, който беше основно ръководен от създаването си през 2019 г. от Facebook (сега Meta). Проектът се провали, когато Федералният резерв показа враждебността си през юни 2021 г., но ЕЦБ очевидно все още беше уплашена. Пълният крах на Libra доказва, че амбициите на установените компании от частния сектор към валутна конкуренция могат лесно да бъдат потушени от централните банки.
Второто оправдание беше, че намаляващата употреба на пари в брой може да подкопае общественото доверие в ЕЦБ като контролен орган зад еврото. Различни версии на този аргумент са използвани от други централни банки; може да се изрази по-просто като техния страх, че основният им продукт, насочен към обществото – парите – изпада в немилост. Но този страх отново е неуместен; както показват всички изследвания, няма обществено желание за премахване на парите в брой. Картите очевидно са удобни и се използват все по-често, но обществеността е разтревожена от ограниченията за достъп до пари в брой и иска да има възможността да изтегли всичките си банкови баланси в случай на някакво безпокойство относно безопасността на техните депозити.
б) Текущо мислене
Дизайнерското мислене на ЕЦБ е доста напреднало, CBDE ще бъде напълно централизирано с ЕЦБ и Евросистемата, действащи като емитент и уредител на онлайн транзакции. Банките и финансовите технологии ще предоставят набор от услуги за взаимодействие с клиенти. Както се очакваше, неговите обилни годишни доклади за проекти CBDE разглеждат подробно въпроси, свързани със сигурността, като KYC, пране на пари и финансиране на антитероризма.
Проектът обаче е преследван от възражения от институцията за поверителност на ЕС по въпросите на поверителността. Европейският съвет за защита на данните твърди, че предложеният дизайн разкрива твърде много потребителски данни на посредници от частния сектор и нарушава съществуващите разпоредби на ЕС GDPR. Очакваме с интерес следващата годишна актуализация през април.
Заключение
ЕЦБ трябва да се притеснява от слабото използване на CBDC навсякъде, където са били изпробвани или пуснати. Но още по-лошо за репутацията на ЕЦБ би бил скандал. Представете си реакцията, ако след три или четири години скъпи изследвания и разработки, CBDE доведе до масови пробиви на данни, загуба на салдо по сметки в Ethernet, изпразване на сметки от измамници или възрастни хора, които не могат да харчат.
Нашето донякъде погрешно заключение е, че ЕЦБ може би трябва да пусне това като очаквано разочарование. Максималните лимити за задържане може да са малки, а таваните на транзакциите ниски. Приемането от магазините все още може да бъде задължително, но употребата е толкова тривиална, че никой няма да се интересува. Поне ЕЦБ може впоследствие да докладва, че е създала функционираща дигитална алтернатива на парите в брой и е удовлетворила двата аргумента за обосновка на проекта.
Но, разбира се, ЕЦБ трябва да прекрати тази работа и да се съсредоточи върху далеч по-големите проблеми, които стоят пред нея. Инфлацията остава висока и лепкава. САЩ и Китай хвърлят огромни количества икономически стимули, а Европа е силно притисната от по-високите разходи за енергия. Тези видове фискални фактори и фактори на предлагането усложняват паричната политика и правят таргетирането на инфлацията почти невъзможно. CBDC не помагат с нищо от това и просто източват ресурсите на ЕЦБ.