fbpx

Очаква се силен ръст на търсенето на LNG като корабно гориво

Търсенето на втечнен природен газ (LNG) като гориво за кораби ще нарасне тази година и то на атрактивни цени, на фона на това, че повече плавателни съдове с двойно гориво се присъединяват към глобалния флот, изтъкват представители на индустрията, цитирани от Ройтерс.

Цените на LNG, доставен като корабно гориво в най-големия в света хъб за съхранение Сингапур, са с големи отстъпки от близо $100 за метричен тон в сравнение с конвенционалното гориво с много ниско съдържание на сяра (VLSFO) от 0,5%, се посочва още н информацията.

Това е далеч от рекордните премии от над 1000 долара за тон, наблюдавани през септември 2023 г., въз основа на данни от S&P Global Platts, публикувани на уебсайта на индустриалната коалиция SEA-LNG, след като Русия предизвика глобална газова криза през 2022 г., като намали тръбопроводните доставки за Запада Европа след нахлуването си Украйна.

Оттогава цените на LNG се стабилизираха на по-ниски нива с достатъчно предлагане, тъй като търсенето през зимата намалява.

Consultancy Rystad очаква отстъпките да се запазят поне през третото тримесечие на тази година, ако не се наблюдават големи смущения на пазара, посочва Джунлин Ю, старши анализатор по веригите за доставка на кораби.

Глобалните продажби на LNG през първите три месеца на 2024 г. достигнаха 1,9 милиона кубични метра (855 000 тона) и може да надхвърлят 7 милиона до края на годината, показват прогнозите на Rystad, спрямо 4,7 милиона кубични метра през 2023 г. В Сингапур продажбите са нараснали за четвърти пореден месец до рекордните 38 600 тона през март, показват данни на Морската и пристанищната администрация.

Глобалният минен гигант BHP, който оперира пет кораба за насипни товари с двойно гориво, зарежда своите кораби със 100% LNG в Сингапур по маршрута между Порт Хедланд, Австралия и Китай.

„Преодоляхме предишния ръст на цените на LNG и сега се възползваме напълно“, коментират от ВНР, добавяйки, че LNG също намалява емисиите с 30% в сравнение с мазута.

Доставките на нови плавателни съдове с двойно гориво, най-вече контейнеровози, превозвачи на автомобили и танкери, също ще добавят към търсенето на хъбове за LNG през следващите години.

Главният оперативен директор на SEA-LNG Стив Есау очаква, че до края на 2027 г. ще има повече от 1000 плаващи кораба с двойно гориво LNG, в сравнение с около 400 сега, което според Ройтерс представлява по-малко от 1% от световния търговски флот. Esau призова за повече инвестиции в баржи, предназначени за доставка на LNG с ограничен капацитет на повдигане в Сингапур, където три фирми са лицензирани да доставят LNG като бункерно гориво според пристанищните власти.

В световен мащаб LNG се предлага главно в големите бункерни пристанища, като инфраструктурата все още изостава по мащаб в сравнение с конвенционалните съоръжения за корабно гориво.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"