Завършването на магистрала „Хемус“, от която остава да бъдат доизградени 240 км, е приоритет на правителството и моя първостепенна задача е да забързаме процедурите по нея. Това заяви регионалният министър Гроздан Караджов по време на работно заседание за развитието на стратегическите инфраструктурни обекти.
На база разчетите на експертите от АПИ реалистичният срок за цялостното ѝ изпълнение е 2027 г. През 2022 г. са необходими 330 млн. лева за финансиране на дейностите по участъците на магистралата, посочиха от ръководството на АПИ, което заедно с шефовете на Института по пътища и мостове, на „Автомагистрали“ ЕАД и на Дирекцията за национален строителен контрол взеха участие в заседанието.
В момента по АМ „Хемус“ се изпълняват участъци 1, 2 и 3. За 4-ти, 5-ти и 6-ти има технически проекти и се очаква да бъдат завършени в края на 2024 г. Последни ще бъдат готови седми и осми участък, чието изпълнение ще започне през 2024 г., като по тях ще се работи 36 месеца. За осми участък обаче се налага промяна на трасето, необходими са и отчуждения.
За участък 9 има готов технически проект, изграждането му се очаква да започне през 2023 г. и да бъде завършен след три години. Десетият участък е най-напреднал – изпълнен на 98%. Той ще бъде завършен в края на месец май тази година.
Реалистичният срок за завършването на скоростния път Видин – Ботевград също е 2027 г., като за изпълнението на всички лотове на пътя са необходими 642 млн. лева за тази година, докладваха от АПИ.
До средата на годината трябва да е готов участъкът от Калотина до Драгоман – част от строящата се автомагистрала „Европа“, показват разчетите на пътните експерти, а от Храбърско до Софийския околовръстен път – в края на 2024 г. За строителството на първия участък министърът съобщи, че е получил десетки оплаквания и разпореди на АПИ още утре да предприемат на място мерки за обезопасяване на трасето. Вицепремиерът препоръча на пътните експерти в бъдеще всички договори, да бъдат подготвяни така, че „да има максимално възможности за санкции за онзи, който строи по този безобразен начин.“
До издаване на разрешение за строеж на магистрала „Черно море“, с дължина около 100 км, е възможно е да се стигне през 2027 г., след като бъдат проведени всички необходими подготвителни процедури за реализацията на проекта, обобщи вицепремиерът, а по отношение изграждането на магистралата Русе – Велико Търново – реалистичният ход за завършването ѝ е 2030 г. Работата по участъците Русе – Бяла и обхода на град Бяла може да приключи през 2028 г.
Общо около 3 млрд. лева са необходими за проектите за магистралата Русе – Велико Търново, за обходния път на Габрово с тунела под Шипка и за участъка от магистрала „Струма“ през Кресненското дефиле.
От автомагистрала „Струма“ почти изграден е участъкът от Благоевград до Крупник, но следва 500-метров подучастък, при който е регистрирано свлачище, което трябва да се укрепи. Разрешението за това ще е готово през април, а необходимият срок за укрепването му е една година, съобщиха от АПИ. Участъкът при виадукт „Железница“ от АМ „Струма“ ще приключи след укрепване на свлачището, а тунел „Железница“ се очаква да е готов в средата на тази година.
Възможните варианти за изграждане на последния лот на магистралата – през Кресненското дефиле, са три. Докато не бъде избран един от тях, не може да се премине към никой от следващите етапи от изпълнението и не може да бъде поставен срок за завършването.
Припомняме, екоминистърът Сандов „лобира“ за тунел през дефилето.
„Работата по тунела под Шипка не е спряла“, категоричен е министър Караджов и обобщи, че за него има готов разширен идеен проект и приключила процедура за изграждане на инженеринг, тоест за проектиране и строителство. Избран е изпълнител, но няма сключен договор, защото все още няма и осигурено финансиране.
Друг важен проект, който ще осигурява по-бърза връзка през билото на Стара планина – тунелът под Петрохан, се предвижда да е дълъг почти 7 километра и да бъде с магистрални габарити. Очаква се той да има разрешение за строеж до 2026 г., а предвид сложността му, евентуално през 2031 г. да има трасе. Финансирането за този тунел все още е в подготвителен етап, като има визия той да бъде предложен за финансиране по инициативата „Три морета“.
По повод нови мостове над Дунав Караджов коментира, че шест години би бил някакъв реалистичен период за изграждането на няколко нови моста от дата на подписването на споразумение с Румъния за всеки един от тях, ако няма дълги съдебни обжалвания.
Той обясни, че става дума за мостове евентуално при Оряхово – Бекет, Никопол – Турну Мъгуреле, Русе – Гюргево и Силистра – Калъраш. В най-напреднала фаза са разговорите с румънската страна за втори мост при Русе, който ще е и начало на магистралата Русе – Велико Търново, но по него не се е стигнало до възлагане на прединвестиционно проучване.
Стана ясно още, че гражданите могат да правят предложения кои пътища да бъдат включени в новата програма за ремонт на републиканската пътна мрежа за 2022 г.
Министър Караджов обяви началото на четиригодишна програма, която цели качествено подобрение на тежкото състояние на пътната мрежа в страната. За тази година ще се ремонтират над 3100 км от пътната мрежа, а необходимото финансиране от 2.8 млрд. лв. ще дойде от бюджета и приходите от тол таксите. Караджов си поставя амбициозната задача за 4 години да бъдат ремонтирани около 60% от републиканската пътна мрежа, която покрива 80% от целия трафик в страната.