fbpx

Репресивната търговска политика на Китай: след коняка идва ли ред на френските стоки на лукса?

Съобщението на китайското министерство на търговията за антидъмпингово разследване на винените спиртни напитки* е предупреждение към европейските страни, преди да предприемат допълнителни ответни мерки, коментира latribune.fr.

Предупредителен изстрел. Ето как трябва да тълкуваме съобщението на китайското министерство на търговията за антидъмпингово разследване на европейски винени спиртни напитки, като коняк и арманяк. Предупреждение, отправено към страните от Европейския съюз и по-специално към Франция, за да им се каже да не отиват твърде далеч в търговските мерки срещу китайските интереси в името на индустриалния суверенитет и икономическата независимост. Това са двата приоритета, определни от ЕС, след като десетилетия наред съюзът наивно беше отворил своя пазар.

Бонусът за електрическите автомобили

Мерките на някои европейски страни се приемат много зле в Пекин. Съобщението на китайските власти относно винените спиртни напитки дойде след това на Нидерландия, че ограничава, подобно на Съединените щати и Япония, износа за Китай на необходимото оборудване за производството на най-модерните електронни чипове, които могат да се използват във въоръженията или във високотехнологичното техническо оборудване. Това решение незабавно беше приложено от голямата нидерландска компания ASML, която замрази целия си износ за Китай на машините за производство на такива чипове.

То дойде и след влизането в сила във Франция на 1 януари на новия екологичен бонус, който се предоставя на потребителите при закупуването на нов електроавтомобил. От него са изключени всички азиатски електрически коли. Обоснован от екологични цели, този бонус се вписва с стремежа на Европейската комисия да защити европейската автомобилна индустрия от китайската конкуренция, която е в челните редици на технологиите за електрически автомобили. През септември Брюксел започна разследване на държавната помощ, от която се ползват китайските коли.

Умерен отговор

Изправен пред подобни атаки, Китай беше длъжен да реагира. Фокусиран само върху част от европейските спиртни напитки, този отговор всъщност е твърде умерен. Особено ако си спомним, че в миналото Китай извади тежката артилерия, за да разреши в своя полза търговските спорове с ЕС. През 2012 г. той замрази голям брой поръчки за самолети от Airbus, за да се противопостави на създадената в Европа система за търговия с разрешителни за емисии на CO2 за всички полети, включително тези на неевропейски компании. Пекин се позова на международното право, което доказа правилността на позицията му и по този начин принуди Брюксел да направи крачка назад.

Опасност грози и големите френски компании за луксозни стоки

Днес условията са различни. Китай, който има проблеми със Съединените щати, загуби своето икономическо преъзходство и нито иска, нито може да скъса отношенията си с Европа. Правителството на Си Дзинпин се нуждае от Стария континент, за да задвижи икономиката си, отслабена от намалялото вътрешно потребление.

Предпазливостта на китайския отговор е много поучителна. Като се насочва срещу определени луксозни високоалкохолни спиртни напитки, той показва какъв би могъл да бъде следващият етап: да бъдат ударени други компании символи на Франция и по-специално индустрията на лукса и козметичната индустрия. Това е достатъчно, за да предизвика тревогата на Hermès, Kering, L’Oréal и LVMH. Последната вече е засегната от решението за коняка заради своята марка Hennessy.

Всички тези компании присъстват активно на китайския пазар, на който често се падат над 30% от оборота им. Тяхното притеснение е толкова голямо, че през есента, веднага след началото на европейското разследване срещу китайските автомобили, мениджърите им побързаха да напомнят на френския министър на икономиката Бруно Льо Мер за опасността от кръстосването на шпаги с Китай. Рисковете са още по-големи, тъй като пазарът на луксозни стоки днес не е така динамичен.

*Припомняме, в първите дни на тази година Китай започна антидъмпингово разследване на бренди, внесено от Европейския съюз – стъпка, която изглежда е насочена главно към Франция и допринася за продължаващите търговски спорове между Пекин и Брюксел.

Разследването, обявено от китайското министерство на търговията, се фокусира върху бренди в контейнери от по-малко от 200 от ЕС. Новината тогава повали акциите на френските компании за спиртни напитки Remy Cointreau и Pernod Ricard. Разследването е предизвикано от жалба, подадена от Китайската асоциация на производителите на алкохолни напитки от името на местната индустрия за бренди.

Китай е внесъл спиртни напитки от дестилирано гроздово вино на стойност 1,57 милиарда долара през 2023 г., а Франция представлява 99,8% от целия износ на ракия в ЕС, според данни на китайските митници.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"