fbpx

Румъния ни отне предпоследното място в ЕС по онлайн пазаруване

Макар и с ръст в онлайн пазаруването, България е на последно място в ЕС по дял на интернет потребителите, които са закупили или поръчали стоки или услуги през интернет през 2021 година.

Според данните на Евростат през въпросната година 90% от хората на възраст от 16 до 74 години в ЕС са използвали интернет, 74% от които са купили или поръчали стоки или услуги за лична употреба. Онлайн пазаруването в съюза се е увеличило с 1 процентен пункт (п.п.) в сравнение с 2020 г. (73% от потребителите на интернет) и с 11 п.п. в сравнение с 2016 г. (63%).

Най-високият дял на онлайн пазаруване е регистриран в Холандия (94%), Дания (92%) и Швеция (89%). От друга страна, по-малко от 50% са пазарували онлайн в Румъния (44%) и България (42%).

През последните пет години най-голямото увеличение на онлайн пазаруването сред интернет потребителите е регистрирано в Чехия (+27 процентни пункта), Словения, Унгария и Румъния (всички +26 процентни пункта), както и Хърватия и Литва (и двете +25 процентни пункта).

Прави впечатление, че през 2016 година България е изпреварвала Румъния по дял на онлайн пазаруването с 9 п.п., но за тези пет години ръстът на северната ни съседка е 26, докато у нас той е 15 п.п., поради което губим предпоследното място.

Най-честите онлайн покупки са дрехи (включително спортни облекла), обувки или аксесоари (поръчвани от 68% от онлайн купувачите). Този вид продукти са следвани от доставки от ресторанти, вериги за бързо хранене и кетъринг услуги (31%), мебели, аксесоари за дома или градинарски продукти (29%), козметика, продукти за красота или уелнес (27%), следвани от печатни книги, списания или вестници (25%), спортни стоки (без спортно облекло) (24%), компютри, таблети, мобилни телефони или техните аксесоари (23%) и детски играчки или предмети за грижи за деца (20%).




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"