fbpx

Сериозно разминаване между професионалното образование и нуждите на икономиката

Анализ на Института за пазарна икономика показва, че професионалното образование има ключова роля на трудовия пазар. В същото време то не изпълнява основната си цел да осигурява пряка връзка между търсенето и предлагането на кадри, а образованието в професии, които не се търсят на пазара на труда, продължава.

Изследването изготвено с подкрепата на Фондация за свободата „Фридрих Науман“ формулира редица заключения относно характеристиките и проблемите на състоянието и ролята на професионалното образование, сред които:

  • Хората с придобита професионална квалификация представляват 1/3 от работната сила.
  • Професионалната квалификация е пряко свързана с по-висока икономическа активност, по-висока заетост и по-ниска безработица.
  • През учебната 2024/2025 г. в професионалното образование има 36 129 места в общо 142 професии.
  • Приемът в професионалното образование представлява 59% от общия прием в средното образование. Докато в областите Шумен, Кърджали и столицата приемът в професионалното образование е под 50%, в Монтана и Враца той достига над 70%.
  • Най-много са учениците в направленията Техника, Информатика и Услуги за личността – основно в професиите Техник на транспортна техника, Икономист-информатик, Готвач, Ресторантьор.
  • Дуалното обучение засяга едва 9% от започналите професионално образование през 2024/2025 г.
  • През 2024 г. около 2/3 от работодателите имат затруднения при намиране на търсените хора.
  • За 15 от 20-те професии, за които са заявени най-големи потребности, професионалното образование подготвя малко (под 1% от приема) или никакви кадри.
  • Бизнесът търси строители и шивачи, а професионалното образование предлага ресторантьори и икономисти.
  • Още по-очевидно разминаване се вижда при изследването на професиите, които ще се търсят в следващите 3-5 години.

На базата на тези аключения от ИПИ дават конкретни препоръки, сред които:

  • Въвеждане на задължение за проследяване на приложението на придобитата професионална квалификация от завършилите.
  • Задължение за намаляване на приема за професии, за които няма търсене на пазара на труда и съответно – увеличение за професии, които се търсят от работодателите.
  • Въвеждане напо-широко отраслово образование с акцент върху езиково и технологично обучение.
  • Улесняването на възможностите за трансфер между специалности и професионално ориентиране.
  • Олекотяване на регулациите върху дуалното обучение и разширяване на обхвата му.



Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"