fbpx

Спад в продажбите на нови дизели у нас, електроавтомобилите губят пазарен дял в ЕС

През първата половина на 2024 г. регистрациите на нови автомобили в ЕС са се увеличили с 4,5%, достигайки близо 5,7 милиона броя. Обемите на регистрация обаче остават относително ниски (-18%) в сравнение с нивата преди пандемията. Всички най-големи пазари в блока показаха положително, но скромно представяне, като Испания (+5,9%), Германия (+5,4%), Италия (+5,4%) и Франция (+2,8%) записват ръст, сочат данните на АСЕА.

През юни електрическите автомобили с батерии представляват 14,4% от пазара на автомобили в ЕС, което е спад от 15,1% през предходната година. В същото време хибридно-електрическите превозни средства увеличават пазарния си дял, нараствайки от 24,4% на 29,5%. Комбинираният дял на бензиновите и дизеловите автомобили спада до 47,1% от 49,6%.

На този фон пазарът на нови автомобили в България се представя устойчиво с 8.4% годишен ръст. Традиционно делът на електрическите автомобили у нас (3.9%) е много по-нисък от този в ЕС (14.4%), като намялява спрямо година по-рано (4.2%). През юни у нас най-висок ръст имат продажбите на нови бензинови автомобили (+12%) – 3104 броя. Те имат и най-висок пазарян дял 75.5%, което е повече от година по-рано 73.1%.

Отчита се позитивен ръст и в продажбите на хибридно-електрическите автомобили (+9.5) с макар едва 104 продажби през юни. Пазарният дял на този вид превозни средства обаче е твърде ниско у нас (2.5%).

През юни продажбите на дизелови автомобили спадат на годишна база с 4.7%. Те са втори по пазарен дял (17.2%), което обаче е спад от юни 2023 година – 19.6%.

Отчитайки данните за полугодието обаче, спрямо година по-рано България е първа в ЕС както по ръст на общите продажби (+30.8%, 23047 бр.), така и при бензина (+34.5%, 16450 бр.). Дизелът има 23.1% ръст, като само Румъния е пред нас с 45.5% ръст в продажбите на нови дизелови автомобили.

Пазарни дялове в България за юни 2024-та. Източник: АСЕА

През юни 2024 г. регистрациите на акумулаторни електрически (BEV) автомобили в ЕС са намалели с 1% до 156 408 единици, като общият им пазарен дял е спаднал до 14,4% от 15,1%. Въпреки значителния ръст в Белгия (+50,4%) и Италия (+117,4%), тези печалби не успяват да компенсират двуцифрените спадове в другите водещи пазари: Германия (-18,1%), Холандия (-15%) и Франция (-10,3%). В резултат на това през първото полугодие са регистрирани общо 712 637 нови акумулаторно-електрически автомобила. Това бележи скромно увеличение от 1,3% спрямо същия период на предходната година и представлява 12,5% от пазара.

Регистрациите на Plug-in хибридни автомобили отбелязват силен спад от 19,9% миналия месец, със значителен спад в три от най-големите пазари: Белгия (-49,2%), Франция (-21,7%) и Германия (-3,4%). През юни Plug-in хибридите представляват 6,1% от общия автомобилен пазар, спад от 7,9% миналата година, с 66 482 продадени бройки.

Хибридно-електрическите превозни средства са единствената категория, която отбелязва ръст, като регистрациите на автомобили се увеличават с 26,4% през юни до 321 959 единици. И четирите най-големи пазара за този сегмент отбелязват двуцифрени печалби: Франция (+34,9%), Италия (+27,2%), Испания (+23%) и Германия (+16,5%). Този ръст спомага за увеличаване на пазарния дял на хибридно-електрическата система до 29,5% спрямо 24,4% през юни 2023 г.

През юни 2024 г. продажбите на бензинови автомобили остават относително стабилни, намалявайки само с 0,7%. Спадовете на ключови пазари като Франция (-20,2%) и Испания (-7,5%) са балансирани от растеж в Германия (+12,1%) и Италия (+6,9%). В резултат на това бензиновите автомобили в момента представляват 34,4% от пазара, което е спад от 36,2% през юни миналата година. Пазарът на дизелови автомобили е в подобна ситуация, с лек спад от 0,9%, което води до 12,7% дял от пазара през юни миналата година. Докато Германия отбелязва ръст от 12,4%, спад се наблюдава на други големи пазари като Италия (-18,3%), Франция (-8,3%) и Испания (-2,1%).




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"