fbpx

Тол системата ни не работи адекватно, започва пълна ревизия на дейността й

Пълна ревизия на дейността на тол системата от създаването ѝ до 31 декември 2021 г. е разпоредил вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов.

За одита той е съобщил на среща с българските превозвачи, на която срещата браншовите организации в продължение на два часа да споделялиа проблемите и пороците на тол системата.

Караджов е представил анализ на финансовите резултати от почти двугодишното функциониране на тола, като по думите му е нужна справедливост – който ползва, да плаща. „Данните показват, че у нас пътна инфраструктура се заплаща от гражданите, но не и от тежкотоварните превози“, изтъква министърът. От близо 2,5 млрд. лв., които ще се отделят за пътната инфраструктура тази година, м.г. са събрани едва 450 млн. лв. От тези 450 млн. лв. 2/3 се плащат през винетните стикери и едва 1/3 от тежкотоварния трафик, показват данните. „Това не е справедливо“, категоричен е Караджов.

През 2020 г. са събрани 267 млн. лв. от винетки и 111 млн. лв. от тол такси. През 2021 г. приходите от винетки са 271 млн. лв. и 158 млн. лв. от тол такси.

Гроздан Караджов е посочил, че размерът на тол таксите у нас е до 6 пъти по-нисък от този, който е в съседните на България страни. И дава пример с автобус категория Евро VI, който за преминаване по маршрута от Видин до ГКПП „Кулата“ плаща 4 лв. толтакса. За трасето между София и Бургас същият автобус заплаща 7 лв. в Сърбия за 331 км от границата с България до Белград, същият автобус заплаща 65.5 лв., което е 9 пъти повече. За трасето с дължина 420 км от Ниш до Суботица таксата е 77 лв., което е 6 пъти повече. В Гърция, за 178 км от ГКПП „Кулата“ до Катерини се плаща 34 лв., а таксата за преминаване на трасето с дължина 480 км между Солун и Атина е 153 лв., които на българска територия са 6 лв.

Всички автобуси, преминали през държавата ни миналата година, са генерирали 1,6 млн. лв., отчита още вицепремиерът Караджов.

Текущата тарифа в България е 12 ст. на км или 3-4 пъти по-ниска от най-близките до нашите тарифи в Европа. В Германия е 39 ст./км или три пъти по-висока. В Полша е 58 ст./км, което е пет пъти по-високо. Таксите в Швейцария са 6 пъти по-високи, в Сърбия – 3,5 пъти по-високи, в Италия – пет пъти по-високи, във Франция – четири пъти по-високи, а в Австрия – 7 пъти по-високи.

Гроздан Караджов коментира, че някои от данните за трафика у нас са смущаващи – по второкласния път през Прохода на Републиката – Хаинбоаз на ден преминават 52 автобуса, от които 30 са чуждестранни, 1500 моторни превозни средства (МПС) над 12 тона, от които 850 чуждестранни, 170 МПС между 3,5 и 12 тона, от които 134 са български.

Маршрутът от Стара Загора до Пловдив през Карлово позволява преминаване за тежкотоварния трафик без да се плати никаква такса. Дневната натовареност по него е 104 автобуса, 611 МПС над 12 тона и 259 МПС с тегло между 3,5 и 12 тона.

По републиканския път между Кюстендил и Самоков дневно преминават 63 автобуса, 393 МПС над 12 тона и 67 МПС с тегло между 3,5 и 12 тона. През него преминава трафикът с цел да бъде избегнато таксуването през АМ „Тракия“.

Общо 240 км между Русе и Варна се преминават интензивно от тежкотоварни автомобили, без да се плати нито един лев. Друг такъв интензивно използван път с цел заобикаляне на първокласната мрежа от тежкотоварния трафик е Враца – Оряхово. В област Добрич, например, от първи клас са само 80 км от републиканската пътна мрежа.

Има също и много претоварени третокласни пътища, каза още Гроздан Караджов. И посочи път III-108, по който дневно преминават 49 автобуса, 270 МПС над 12 тона и 67 МПС между 3,5 и 12 тона.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"